Kjemper mot kortsvindel

Shell investerer hvert år flere titalls millioner kroner på kortsikkerhet, og et eget team overvåker døgnkontinuering transaksjoner på jakt etter avvik som kan bety kortsvindel eller misbruk.
euroShell Card used in automat

I den nådeløse jakten på mistenkelig kortbruk skanner Shells svindeljeger Niels Jensen og hans kolleger daglig titusenvis av betalinger.

Hver dag året rundt foretar Shells kunder titusener av kjøp og fyller flere millioner liter drivstoff med kortene sine. Bare i Norden alene utfører transportører og flåtekunder rundt 30 000 transaksjoner med euroShell Card om dagen.

Men selv om drivstoffkort gjør livet enklere både for bedrifter og deres ansatte, har medaljen en bakside. Kriminelle har dessverre også et godt øye til kortene. For mange bedrifter har korttyveri, kortkopiering, skimming av PIN-koder og dieseltyveri blitt en del av hverdagen.

Unik sikkerhet

Nettopp derfor investerer Shell globalt hvert år flere titalls millioner kroner i kortsikkerhet, deriblant i Shells Fraud Detection Team. Dette er en gruppe sikkerhetseksperter som ved hjelp av et digitalt alarmsystem skanner alle korttransaksjoner for å avdekke mistenkelig bruk.

Målet er å gripe forebyggende inn og sikre at misbruk blir stanset raskt og effektivt.

Blant Shells utvalgte svindeljegere sitter danske Niels Jensen. Siden 2009 har han vært ansatt i Shells globale sikkerhetsteam. Her jobber han med kortsikkerhet, avsløring av svindel og naturligvis forebygging av kortmisbruk.

– Et sentralt verktøy i jakten på kortmisbruk er vårt Early Warning Fraud System. Her filtreres alle betalinger utført med for eksempel euroShell Card for å finne unormale transaksjoner.

- Det kan være at et kort blir brukt flere ganger på samme dag eller i helgen, eller at det fylles mer diesel enn vanlig på et kort, forteller Niels Jensen, Global Fraud Case Manager.

Jakter på avvik

Det Niels Jensen og hans kolleger leter etter, er mønsterbrudd. Altså bruk av euroShell Card som avviker fra kortets normale forbruksmønster. På globalt plan fanges det opp et par tusen alarmer hver dag, og disse undersøkes nærmere. Er det reell risiko for svindel med et drivstoffkort, blir kunden oppringt av Shells kundeservice.

– Når kortkunden får en oppringning fra oss, betyr det ikke nødvendigvis at kortet har vært misbrukt. Det betyr bare at vi har oppdaget en potensiell trussel mot ett eller flere av kundens drivstoffkort. Kundenes sikkerhet kommer alltid først, så vi forstyrrer heller en gang for mye enn en gang for lite, sier Niels Jensen.

– Vi følger tett med på svindlernes kreativitet. Ser vi en ny utvikling i trusselbildet i f.eks. Asia, justerer vi beredskapen over hele verden, forsikrer han.

Så i takt med at eksempelvis kortkopiering blir stadig mer utbredt rundt om i verden, tilpasses også overvåkingen i Shell slik at den matcher utviklingen best mulig.

– Utstyr til å skanne magnetstripen på drivstoffkort og kopiere kortet er i dag lett tilgjengelig på Internett. Så kortkopiering er dessverre en svindelform som er i vekst både i Norden og resten av Europa, forteller Niels Jensen.

Dårlige kortvaner

Han forteller at mye av den kortsvindelen Shell-teamet fanger opp, enkelt kunne vært unngått. Mange sjåfører har nemlig et litt for avslappet forhold til drivstoffkortene arbeidsgiveren utstyrer dem med.

Det medfører for eksempel at kort blir liggende igjen i bilen, at PIN-koden oppbevares i hanskerommet eller rett og slett noteres på baksiden av kortet.

– De dårlige vanene gjør livet lett for de kriminelle. Så dette er et område hvor bedriftene selv kan iverksette effektive tiltak for å heve sikkerheten. Hvis alle behandlet drivstoffkortene på samme måte som de behandler sine egne kredittkort, ville vi forhindret mye svindel og spart millioner av kroner, avslutter han.