Sea Saver UB vant Shells innovasjonspris for ungdomsbedrifter

Sea Saver UB fra Sortland videregående skole vant Shells innovasjonspris under NM for ungdomsbedrifter. En sporingsklokke som kan redde liv på sjøen er forretningsideen og Shell-juryen ser en stor fremtid i prosjektet.

Forretningsideen til Sea Saver UB er et sikkerhetssystem som skal gjøre det enklere å spore opp savnede personer på sjøen. Dersom man skulle falle over bord og komme utenfor en definert avstand fra fartøyet, vil sporingsklokken som vedkommende bærer sende ut GPS-signaler.

• Vi er mektig imponert over Sea Saver UB og deres arbeide med å finne fram til en slik innovativ løsning. De har satt fokus på et alvorlig problem og har valgt seg samarbeidspartnere med betydelig erfaring og faglig kompetanse.

Vi håper at de får realisert prosjektet, og vi venter i spenning på å se det endelige resultatet, sier Børre Jacobsen, prisutdelerog Direktør for konsernaffærer i Norske Shell.

• Det er første året vi i Shell er samarbeidspartner med Ungt Entreprenørskap, og vi har i løpet av NM fått sett hvor viktig det er at studenter får den erfaringen som de gjør ved å drive egen ungdomsbedrift.

Vi regner med at vi får møte mange av deltagerne igjen senere som aktører i norsk næringsliv, avslutter Jacobsen.

Halvparten av alle ungdomsbedriftene søkte om Shells innovasjonspris, juryen hadde 42 søknader å ta stilling til og jurymedlemmene hadde ingen enkel jobb.

• De beste ungdomsbedriftene fra hele landet var samlet, og nivået på produkter og tjenester som de presenterte var veldig høyt.

Juryen hadde møter på forhånd, men den endelige avgjørelsen falt etter at alle ungdomsbedriftene som hadde søkt om prisen hadde presentert sin bedrift og sin ide for oss i juryen, forteller juryleder Marianne Veggeberg, som til daglig er kommunikasjonsrådgiver i Norske Shell.

• Å være med på NM for ungdomsbedrifter har vært en inspirerende opplevelse. Jeg er stolt over at vi i Norske Shell har valgt Ungt Entreprenørskap som vår samarbeidspartner, avslutter Veggeberg.

Juryens begrunnelse:

Vinneren

Sea Saver UB fra Sortland videregående skole

Sea Saver UB består av følgende personer, ikke i rekkefølge: Sindre Buset (Personalsjef, Produktansvarlig, Salgsansvarlig) sigurd voktor pedersen (Annet) Jørgen Gullvik Frivåg (Produktansvarlig, Salgsansvarlig, Økonomiansvarlig) Hugo Hassan Karlsen (Annet, Produktansvarlig, Salgsansvarlig) Dag Birkeland Johnsen (Markedsansvarlig, Produktansvarlig, Salgsansvarlig) Marius Andre Larsen (Daglig Leder, Produktansvarlig, Salgsansvarlig)

Vinneren av Shells innovasjonspris går til en bedrift som tør å leke med de store aktørene - og utfordre dem. De har startet med et lokalt behov og vist seg i stand til å finne innovative løsninger som i fremtiden kan redde liv.

De har gått til de beste for å søke råd, men også beholdt et lokalt eierskap til produktet. Juryen ser en stor fremtid i prosjektet, og vil følge dem med stor interesse for også å se hvordan dette innovative produktet kan overføres til andre bransjer enn det den opprinnelig var tiltenkt.

Vinner av Shells innovasjonspris 2013 er en sporingsklokke som kan redde liv på sjøen utviklet av Sea Saver UB fra Sortland videregående skole i Nordland.

2. plass

Begrunnelse: Bedriften som vinner andreplass har vist nytenking ved å ta tak i et kjent og kjært produkt, og modernisert dette til å bli mer funksjonelt for dagens teknologi.

Juryen berømmer laget for å knytte til seg gode samarbeidspartnere som kan bidra til å få produktet ut på markedet. Bedriften har vist en god markedsforståelse og i dag var allerede en prototype på plass sammen med et profesjonelt team som utmerket seg positivt i sin presentasjon.

2. plassen går til: DesignEntreprenørane UB fra Stranda Videregående skole i Møre og Romsdal.

3. plass

Begrunnelse: Produktet til vinneren av tredjeplassen er et produkt man kanskje ikke først og fremst forbinder med innovasjon, men her har de tatt tak i en velkjent vare og gjort noe helt nytt som begeistret hele juryen.

Bedriften har vist stor entusiasme i sin presentasjon og juryen tror produktet er godt egnet til kommersialisering og gleder seg til å finne det i butikkene.

3. plassen går til: Soda Stick UB fra Thor Heyerdahl Videregående skole i Vestfold.

Norske Shell samarbeider med Ungt Entreprenørskap, som arrangerer NM for ungdomsbedrifter. 83 ungdomsbedrifter har gjennom fylkesvise konkurranser kvalifisert seg til arrangementet som fant sted på Lillestrøm torsdag 25. og fredag 26. april. Over 100 dommere fra arbeids- og næringsliv deltok i juryarbeidet og det ble konkurrert i 17 ulike kategorier. Norske Shell delte ut Shells innovasjonspris og juryen var satt sammen av seks av selskapets ansatte.

Juryen bestod av:

• Andreas Lunde