Pallplass for NTNU i Shell Eco-marathon

NTNU kjørte inn til en pallplass i årets Shell Eco-marathon i UrbanConcept-klassen. I Prototype-klassen ble det en verdig sjuendeplass.
Shell Eco-marathon 2014

NTNU-laget gjentok 3. plassen fra i fjor med Urban Concept-bilen. Her gir Håkon Trømborg siste instrukser til sjåfør før start.

NTNU stilte med to biler i årets Shell Eco-marathon, og med den velprøvde bilen fra i fjor ble det en tredjeplass med 199 km/kwh. Det kunne ha blitt en andreplass, men problemer med enkoderen ødela for det siste forsøket.

- Utfordringen med enkoderen er ikke nytt for oss, det er et kjent problem. Selvfølgelig er vi litt skuffet, vi hadde gledet oss til å gjennomføre et taktisk forsøk og et forsøk til hvor vi gamblet alt, så dette ble en litt kjedelig avslutning på konkurransen. Uansett er vi totalt sett fornøyde med innsatsen når det gjelder begge biler og ser nå frem til å kunne slappe av litt, forteller lagmedlem Håkon Trømborg fra Tranby.

Trømborg og resten av teamet fra NTNU er uansett svært fornøyd med helgen i Rotterdam.

- Shell Eco-marathon har vært en unik erfaring. Prosjektet har gitt god innsikt i hvordan ting fungerer i praksis kontra teori. I tillegg er dette god læring i stressmestring. Her er det viktig å kunne holde humøret oppe under tøffe omstendigheter, sier Trømborg.

Sjuendeplass i Prototype

Shell Eco-marathon 2014

Stor glede etter et vellykket forsøk i Prototype-klassen.

NTNU stilte i år også til start i Prototype-klassen med en helt ny bil, som har fått mye oppmerksomhet for sitt tøffe design. Nivået i denne klassen er skyhøyt, og til slutt ble det en respektabel sjuendeplass på det norske laget med 631 km/kwh. Dette er en verdig plassering, og 29 lag i denne klassen fikk godkjent resultat. Etter litt trøbbel på fredag, gjennomførte NTNU to gode forsøk søndag morgen, og laget var fornøyd med innsatsen.

- Dette var veldig moro. Det siste forsøket var et meget behagelig løp og vi er stolt av 7. plassering, avslutter Trømborg.

Studenter fra hele Europa var samlet i Rotterdam for å delta i årets Shell Eco-marathon, og Alice Bergfall fra A/S Norske Shell er imponert over nivået.

- Alle bilene er svært høyteknologiske, og blant studentene ser vi utrolig mye talent, oppfinnshomhet og kunnskap, forteller hun.

- Hvis man tenker seg at en Nissan Leaf, som er en av de mest energieffektive bilene på veien i dag, oppnår omkring 7.3 km/kwh er det helt utrolig at Urban Concept-bilen til NTNU-laget klarer nesten 200 km/kwh. Bilene i Shell Eco-marathon er ikke egnende for eller robuste nok til å kunne brukes på offentlige veier, men denne sammenligningen gir et visst bilde av den ekstreme energieffektiviteten vi har sett eksempler på her i helga, sier Bergfall.

Feiret 17. mai i Rotterdam

Shell Eco-marathon 2014

Laget fra NTNU markerte 17. mai med vafler og norske flagg.

NTNU-studentene måtte også feire nasjonaldagen i Rotterdam, og markerte den ved å servere vafler til konkurrentene. Noen stilte også i bunad.

Konkurransen startet fredag den 16. mai, og det ble en dramatisk start for det norske teamet. Dessverre oppsto det et problem med luftbobler i hydralikken (luft i oljen i bremsesystemet) og laget kunne derfor ikke starte. Det norske laget fikset imidlertid problemet til lørdag.

- Dette er ikke utypisk i Shell Eco-marathon. Lagene må ofte løse uventede utfordringer med bilene underveis. Problemløsing og samarbeid er en viktig del av konkurransen. Det norske laget er meget profesjonelle og det viste de også ved å fikse problemene raskt, sier Alice Bergfall fra A/S Norske Shell.

Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse som utfordrer studenter til å presse grensene når det gjelder energieffektivitet på veiene. Utfordringen krever innovative og smarte løsninger, kreativitet og samarbeid.

Prinsippet i Shell Eco-marathon er å kjøre lengst mulig på energi tilsvarende en liter bensin. Studentlagene designer og bygger motordrevne kjøretøyer som skal kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk; konkurransen har flere kategorier avhengig av kjøretøy og drivstoff.

Shell Eco-marathon, sammen med Shell Energy Lab og konferansen Powering Progress Together Forum, tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år, og skaper debatt rundt temaer som energi, miljø og mobilitet. Den 30. utgaven av Shell Eco-marathon Europe ble arrangert i Rotterdam fra 15. til 18. mai. Over 3 000 studenter fra 27 land deltok i konkurransen.

Årets NTNU-team i Shell Eco-marathon bestod av Isak Nordal fra Flisa, Johannes Aalberg fra Oppdal, Lierni Imaz fra Spania, Marius Kyllo fra Malvik, Mats Bøvre fra Sandefjord, Håkon Trømborg fra Tranby, Eirik Mo fra Seljord, Birgitte Litsheim Refsland fra Egersund, Espen Undheim fra Bryne, Vebjørn Røed Myklebust fra Volda, Kyle Lapointe fra Canada, Myselie Nguyen fra Trondheim, Polina Dobrovolskaia, Nasim Ghanizadeh fra Iran, Ola Bauck fra Oslo, Ørjan Brenne fra Skogn, Nikita Sinansky fra Russland og Katya Zhitkova fra Russland.