Shell Cansolv er i gang med CCS testing på Mongstad

Shell Cansolv markerte den 25 november 2014 oppstart av testingen av sin avanserte CO2-fangst prosess ved Teknologisenter Mongstad (TCM). Karbonfangst og lagring (CCS) er en svært viktig del av løsningen for å begrense CO2 utslipp og bekjempe klimaendringer.
Shell cansolve

Testingen vil foregå på TCMs aminanlegg, og målet er å verifisere Shell Cansolvs prosesser og utslippskontroll ved bruk av eksosgass fra kraftvarmeverket (CHP) på Mongstad. Testfasen vil forsterke CANSOLV karbonfangstteknologien, og validere modenheten for anvendelse i industriell skala.

Shell Cansolv opprettholder et sterk forsknings- og utviklingsprogram, ved å kontinuerlig forbedre både prosesser og absorbenter, slik at vi kan levere de mest avanserte CO2-fangst løsningene. Testkampanjen på TCM vil verifisere vår banebrytende teknologi og sikre dens effektivitet for fremtidig anvendelse. TCM har allerede vist seg å være et utmerket testanlegg for ulike selskaper og teknologier, og vi er glade for å bruke TCM for å fremme Shell Cansolv’s nyeste teknologi.

Tim Bertels, Shell Global’s leder for CCS

TCM har spilt en viktig rolle i utviklingen av CCS-teknologi siden 2012, og hjelper bedrifter til å teste og redusere kostnader og risiko ved oppskalering til fullskala karbonfangst. Shell er en sentral aktør i en rekke CCS-prosjekter rundt om i verden, og vi er glade for å ta del i deres teknologiutvikling.

Erik Harding Hansen, administrerende direktør ved CO2 Technology Centre Mongstad