Jump menu

Main content |  back to top

News and Media Releases

Skal sette drivstoffrekord fra Lindesnes til Nordkapp

Økokjøringsekspertene Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink skal teste hvor lite diesel det er mulig å bruke fra Norges sørligste til nordligste punkt.
Knut Wilthil and Henrik Borchgrevink

Økokjøringsekspertene og verdensrekordholderne Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink legger i disse dager ut på distansen Lindesnes-Nordkapp for å sette en rekord det skal bli vanskelig å slå.

Hvor lite diesel er det mulig å bruke når man kjører en personbil fra Norges sørligste til nordligste punkt? Økokjøringsekspertene og verdensrekordholderne Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink legger i disse dager ut på distansen Lindesnes-Nordkapp for å sette en rekord det skal bli vanskelig å slå.

Den 17. august legger økokjøringsekspertene Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink ut på sitt rekordforsøk fra Lindesnes. Målet er å bruke så lite drivstoff som mulig med en standard personbil mellom Norges sørligste og nordligste punkt. Rekordbilen, en Ford Mondeo 1,5 liter diesel, skal kun kjøres på norske veier på ferden nordover, en tur som er planlagt å ta fire dager. Underveis skal verdensrekordholderne Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink stoppe flere steder og dele sine beste økokjøringstips.

– Vi gjør dette fordi vi har stor interesse for økonomisk kjøring, og for å vise at vi kan få mer ut av hver liter drivstoff enn noen trodde var mulig på norske veier. Nordmenn flest kan kjøre mer økonomisk om de forsøker, men skal man redusere forbruket betydelig kreves det kunnskap, timevis av trening og nøye forberedelser, sier rekordfører Knut Wilthil, som blant annet sitter på verdensrekorden for lavt forbruk i bensinbil. Den ble tatt da han og Henrik Borchgrevink kjørte Kautokeino-Oslo på én tank. 

Rekordforsøket Lindesnes-Nordkapp vises ” live” i form av streaming på rekordportalen paaveien.no, der alle kan følge turen som om de sitter i bilen. Her får man også mulighet til å gjette forbruket til Knut og Henrik på turen. 

Nøye forberedt         

Blant forberedelsene som gjøres, er innkjøring av bil, nøye planlegging av rute, fartsberegninger og utstyr det viktigste. Blant annet har rekordbilen fått montert EcoContact 5 fra Continental for å begrense rullemotstanden, og bilen er polert for å redusere luftmotstanden så mye som mulig. Drivstoffet på tanken er Shells Diesel Extra.

– Vi er pirkete på detaljene og vil ikke overlate noen ting til tilfeldighetene. Vi kommer til å kjøre under 80 km/t hele turen, så for ikke å skape for mye køer kjører vi enkelte strekninger om natten. At vi er to i bilen gjør at vi kan lese trafikkbildet bedre, og på den måten utnytte energien i hver dråpe drivstoff maksimalt, sier Henrik Borchgrevink. 

Nordkapp-Oslo på én tank 

Når Knut og Henrik når Nordkapp, starter et nytt rekordforsøk. Da skal de toppe tanken på nytt i et forsøk på å nå hovedstaden på én tank, noe ingen tidligere har klart. For å oppnå dette går turen igjennom Finland og Sverige, der veiene er bedre egnet for å klare rekorden.

www.paaveien.no

Sideverktøy