Jump menu

Main content |  back to top

News and Media Releases

Shell Eco-marathon er i gang

Det ble en noe dramatisk start for laget fra Høgskolen i Østfold på årets Shell Eco-marathon i Rotterdam. Deres motor ble ødelagt, og det ble satt i gang en desperat jakt etter ny motor. Laget fra NTNU har imidlertid hatt gjennomført første løp med godt resultat.

Shell Eco-marathon er en internasjonal konkurranse hvor studentmiljøer fra hele verden konkurrerer med sine egendesignede biler om å kjøre lengst mulig på en energimengde tilsvarende én liter bensin. Konkurransen hadde sin offisielle åpning i Rotterdam i dag, og avsluttes på søndag.

Tekniske inspektører fra Shell måler energiforbruk etter målgang.

NTNUs Urban Concept-bil har godkjent teknisk inspeksjon, og er klar for konkurranse.

Tre norske biler deltar, to fra NTNU i Trondheim, og en fra Høgskolen i Østfold. Høgskolen i Østfold deltar i klassen Urban Concept, og har en bil som går på biodrivstoff. I dag var siste mulighet for å teste bilen på løypen, for selve konkurranse starter i morgen.

- Dessverre opplevde Høgskolen i Østfold et motorhavari, og det var ikke mulig å redde motoren. Etter å ha lett hele Rotterdam rundt fant de utrolig nok en tilsvarende motor, og nå er de i full gang med å få satt i denne. De går glipp av testkjøringen, men er likevel optimister når konkurransen skal starte. Det er ikke uvanlig at lagene får bryne seg på uforutsette utfordringer, det er en del av opplevelsen, sier Alice Bergfall, som er Shells norske representant i Rotterdam.

NTNUs Urban Concept-bil har godkjent teknisk inspeksjon, og er klar for konkurranse.

Johannes Gylseth fra Høgskolen i Østfold skrur på ny motor, etter at den originale havarerte.

Høgskolen i Østfold har uansett fått mye positiv oppmerksomhet for designet på sin oransje bil i Nederland, og selv om det er første året de stiller til start med denne bilen har de høye forhåpninger.

- Det konkurreres ikke bare i å kjøre lengst mulig, men man kan også få premie for spennende tekniske konsepter og innovativ, fremtidsrettet teknologi. Bilen til Høgskolen i Østfold er 100% gjenvinnbar, og det vekker oppmerksomhet, forteller Bergfall.

Bra start for NTNU

NTNU i Trondheim stiller med to biler. En videreutviklet bil i klassen Prototype, og en helt ny bil i Urban Concept. Begge bilene gikk plettfritt gjennom teknisk kontroll, og det første heatet med Prototype-bilen er allerede kjørt.

Tekniske inspektører fra Shell måler energiforbruk etter målgang.

Tekniske inspektører fra Shell måler energiforbruk etter målgang.

- NTNU startet med å kjøre 493 km/kwh, noe som er imponerende for første forsøk. I fjor kjørte de omkring 600 kilometer på sitt beste forsøk, og målet er å gjøre det enda bedre på et av de tre forsøkene som nå gjenstår. NTNU finjusterer nå både elektronikk og kjøreteknikk, og jeg tror det går mot et sterkt norsk resultat, forteller Bergfall.

Lørdag er det klart for kjøring i klassen Urban Concept, og der blir det altså en duell mellom de norske lagene fra NTNU og Høgskolen i Østfold.

Shell Eco-marathon 2015 avsluttes søndag.

Les mer om Shell Eco-marathon her.

Sideverktøy