Jump menu

Main content |  back to top

News and Media Releases

To norske lag i Shell Eco-marathon

Etter at NTNU lenge har vært alene om å forsvare de norske fargene i Shell Eco-marathon vil nå to norske skoler tevle i konkurransen hvor målet er å bruke minst mulig energi på en gitt lengde. Også Høgskolen i Østfold er påmeldt til årets konkurranse, og de lover å gi NTNU kamp om å bli beste norske bil.

Høgskolen i Østfold har tidligere deltatt med suksess i Shell Eco-marathon, men de siste fire årene er det kun NTNU som har stilt til start for Norge. I fjor utvidet NTNU sin satsing til å gjelde to biler, så i år stiller altså hele tre norske biler til start.

- Vi er kjempeglade for at to norske studieinstitusjoner nå er påmeldt årets Shell Eco-marathon. De norske lagene har tradisjonelt gjort det veldig bra i konkurranse med over 200 andre lag fra nesten tretti land, og har blitt kjent for å være veldig dyktige og profesjonelle, sier Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Shell.

Nybegynnere fra Østfold

Her er laget fra Høgskolen i Østfold som stiller til start i årets Shell Eco-marathon. Bilen de står rundt er fra den gangen Høgskolen i Østfold stilte til start i 2010. Nå bygger teamet en helt ny bil.

Selv om Høgskolen i Østfold har deltatt i Shell Eco-marathon tidligere, er det en gjeng nybegynnere som skal i aksjon denne gangen. De skal også bygge en helt ny bil, som skal gå på biodrivstoff.

- Vi har stor tro på vår tekniske løsning, og ønsker med dette også å bidra til at det blir mer oppmerksomhet rundt andre-generasjons biodrivstoff, som vi mener har havnet litt i skyggen i den norske debatten som domineres av elbiler og hybridbiler. Vi har også som mål å lage en 100 prosent resirkulerbar bil, forteller Johannes Gylseth fra teamet som kaller seg ØUC Shell Eco.

Teamet er i gang med design og bygging av bilen, som skal hete Sustain, og jakter fortsatt samarbeidspartnere for at resultatet skal bli så bra som mulig.

- Vi er et lite team, og er realistiske i forhold til ambisjonene våre. Men det hadde selvsagt vært moro å gi NTNU en kamp om å bli beste norske bil i vår klasse som heter Urban Concept. Det er også flere såkalte «off track»-priser som vi tror vi har en mulighet for å hevde oss i, sier prosjektleder Lill Michaelsen.

Høye ambisjoner i Trondheim

Årets lag fra NTNU sammen med sin prototypebil.

NTNU skal som i fjor stille med to biler i årets Shell Eco-marathon. En bil i klassen Urban Concept, samme klasse som Høgskolen i Østfold, og en i Prototype. I fjor endte NTNU på en tredjeplass i Urban Concept og en sjuendeplass i Prototype.

- Vi fortsetter med den samme bilen i Prototype-klassen, men gjør en rekke endringer for å få et enda bedre resultat i år. I tillegg bygger vi en helt ny bil for Urban Concept-klassen, så dermed blir det to helt nye biler fra Norge som skal konkurrere mot hverandre. Det blir gøy, sier Emely Sjøsåsen, PR-ansvarlig for teamet DNV GL Fuel Fighter.

NTNU satser på ren eldrift i sin Prototype-bil, og i fjor kjørte de 631 km/kwh. Bilen i Urban Concept går på brenselcelle.

Rotterdam i mai

Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse som utfordrer studenter til å presse grensene når det gjelder energieffektivitet på veiene. Utfordringen krever innovative og smarte løsninger, kreativitet og samarbeid. Prinsippet i Shell Eco-marathon er å kjøre lengst mulig på energi tilsvarende en liter bensin.

Studentlagene designer og bygger motordrevne kjøretøyer som skal kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk; konkurransen har flere kategorier avhengig av type kjøretøy og drivstoff. Shell Eco-marathon, sammen med Shell Energy Lab og konferansen Powering Progress Together Forum, tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år, og skaper debatt rundt temaer som energi, miljø og mobilitet.

Den 30. utgaven av Shell Eco-marathon Europe arrangeres i Rotterdam fra 21. til 24. mai. Over 3 000 studenter fra rundt 30 land er forventet å delta i konkurransen.

Sideverktøy