Jump menu

Main content |  back to top

News and Media Releases

To norske biler med til London og Shell Eco-marathon

Både NTNU og Høgskolen i Østfold er godt i gang med forberedelsene til årets europeiske utgave av Shell Eco-marathon, som tar plass i London i sommer. Mens NTNU finjusterer hydrogenbilen fra fjorårets konkurranse, bygger Høgskolen i Østfold en helt ny bil som skal gå på biodrivstoff.
5 futuristic hyper-efficient cars

I år flytter Shell Eco-marathon til London etter fire år i Rotterdam. 200 lag fra nesten 30 land skal møtes i Queen Elizabeth Olympic Park for konkurrere om å kjøre lengst mulig på minst mulig energiforbruk. Utfordringen krever innovative løsninger, kreativitet og samarbeid. Begge de norske lagene er meldt opp i klassen Urban Concept, som er for konseptbiler tilpasset normale veier. Disse bilene må blant annet ha fire hjul og vindusviskere.

Rekorden i Shell Eco-marathon står på 3,771 kilometer på tilsvarende én liter drivstoff. Dette er sammenlignbart med strekningen London-Roma og tilbake igjen. NTNU har tidligere slått verdensrekord i konkurransen, men det gjenstår å se om de norske lagene kan hevde seg i årets konkurranse, på en helt ny gatebane.

– De norske lagene har tradisjon for å gjøre det godt i Shell Eco-marathon, og har fått rykte på seg for å være svært profesjonelle og teknisk dyktige, forteller Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Norske Shell. – Å designe og bygge en høyteknologisk bil fra bunnen av er ingen enkel oppgave. Det er imponerende å se hvor mye energi studentene legger i prosjektene sine, og hvor mye tid de investerer. Samtidig er dette en mulighet til å få en helt unik praktisk erfaring, som jeg tror kan være veldig verdifull for deltakerne å ha med seg til videre studier eller arbeidslivet.

Med fokus på norsk natur og norske materialer

Teamet fra Høgskolen i Østfold deltok i fjorårets Shell Eco-marathon etter noen års pause, og fikk en respektabel 7. plass i sin klasse – med 119,1 kilometer på én liter drivstoff. I år er et nytt lag fra samme skole klare for dyst. En splitter ny bil med navnet «Varg» er under konstruksjon.

– I år satser vi spesielt på design, og har som ambisjon å vinne designprisen i London. Vårt konsept er inspirert av den norske ulven, og vår bil skal fremme norsk natur og vise hva Norge har å by på av materialer, forteller prosjektleder Ditte Yven.

Ikke bare skal bilen «Varg» bygges av norske materialer, men skal også kjøre på norsk bioetanol.

– Bærekraftighet og miljø er tema vi er opptatt av og som vi integrerer i prosjektet vårt.  Gjennom å lage en bil av miljøvennlige materialer og som får energi fra et mer miljøvennlig drivstoff ønsker vi å demonstrere at det finnes gode alternativer for fremtidens mobilitetsløsninger, sier Yven.

Teamet fra Østfold består av studenter fra fagretninger som elektroingeniør, maskiningeniør og industrielldesign, i tillegg til innovasjon og prosjektledelse; Kristoffer Thøgersen (Fredrikstad), Fredrik Johannessen (Fredrikstad), Daniel Langlo (Fredrikstad) Nikolai Låstad (Bergen), Truls Tveitdal (Råde), Espen Teigen (Sarpsborg), Doan Than Le (Drammen), Ditte Yven, (Fredrikstad), Maria Brynhildsen (Fredrikstad), Ida Veronica Roll (Moss) og Karoline Amundrød (Rygge).

Teamet fra Østfold består av studenter fra fagretninger som elektroingeniør, maskiningeniør og industrielldesign, i tillegg til innovasjon og prosjektledelse; Kristoffer Thøgersen (Fredrikstad), Fredrik Johannessen (Fredrikstad), Daniel Langlo (Fredrikstad) Nikolai Låstad (Bergen), Truls Tveitdal (Råde), Espen Teigen (Sarpsborg), Doan Than Le (Drammen), Ditte Yven, (Fredrikstad), Maria Brynhildsen (Fredrikstad), Ida Veronica Roll (Moss) og Karoline Amundrød (Rygge).

Satser alt på hydrogen

NTNU og teamet DNV GL Fuel Fighter har tradisjonelt gjort det svært godt i Shell Eco-marathon og slo til og med verdensrekord tilbake i 2009 med en energieffektivitet som tilsvarte 1,246 km på én liter bensin. 

Laget hadde også høye ambisjoner foran fjorårets konkurranse. De hadde videreutviklet sin elbil i klassen Prototype, og bygget en helt ny hydrogenbil for klassen Urban Concept. NTNU klarte 482,5 km/kwh med sin Prototype, men dessverre gikk ikke løpet helt etter forventningene for hydrogenbilen, som fikk motorproblemer og måtte returnere til Trondheim uten å ha fullført et eneste godkjent forsøk på banen.

I år har et nytt lag fra NTNU satt alle krefter inn for å videreutvikle og optimalisere den svært avanserte hydrogenbilen. Selv om bilen gjenbrukes, er de fleste deler og elementer enten nye eller blir videreutviklet.

– Vi har blant annet kjøpt nye motorer, og vi jobber nå med å vurdere brenselcellen som vi hadde en del problemer med i fjor. En ny brenselcelle-pakke er kostbart, så vi skal forsøke å identifisere problemene med den vi har og få fikset de, forteller Maria Christoffersen som er prosjektleder for NTNU-laget.

Trondheimslaget har også sterk fokus på design, og har hatt tegnekonkurranse gjennom sosiale medier - hvor vinnertegningen får pryde selve bilen.

– Hovedmålet vårt er å hevde oss i konkurransen, men vi satser i tillegg stort på off-track prisene i sikkerhet og design. Vi gleder oss veldig til å konkurrere i energieffektivitet i London og ikke minst til å treffe alle de andre teamene og se hva de har fått til, sier prosjektleder Maria Christoffersen.

Laget fra NTNU består av studenter fra syv forskjellige land og fra forskjellige fagretninger, som maskin, kybernetikk og energi & miljø. Medlemmene er: Maria Utseth Christoffersen (Asker), Glenn-Endré Østensen (Drammen), Phillipp Anders (Østerrike), Maja Zhang Olsen (Tromsø), Odin Spangen Normann (Oslo), Kristoffer Neslandra (Lommedalen), Anders Gildberg (Bekkestua), Arthur Fritz (Frankrike), Hasan Besirovic (Måløy), Enrico Cobelli (Italia), Lovisa Brandrud (Oslo), Iselin Neteland (Norheimsund), Inés Encabo Cáceres (Spania), Haakon Robinson (England), Amund Marton (Oslo), Mark Hocevar (Slovenia), Vilius Ciuzelis (Os).

Laget fra NTNU består av studenter fra syv forskjellige land og fra forskjellige fagretninger, som maskin, kybernetikk og energi & miljø. Medlemmene er: Maria Utseth Christoffersen (Asker), Glenn-Endré Østensen (Drammen), Phillipp Anders (Østerrike), Maja Zhang Olsen (Tromsø), Odin Spangen Normann (Oslo), Kristoffer Neslandra (Lommedalen), Anders Gildberg (Bekkestua), Arthur Fritz (Frankrike), Hasan Besirovic (Måløy), Enrico Cobelli (Italia), Lovisa Brandrud (Oslo), Iselin Neteland (Norheimsund), Inés Encabo Cáceres (Spania), Haakon Robinson (England), Amund Marton (Oslo), Mark Hocevar (Slovenia), Vilius Ciuzelis (Os).

Shell Eco-marathon er verdens største konkurranse i energi-effektivitet og har i over 30 år inspirert unge kloke hoder verden over til å designe og bygge ultra-effektive kjøretøy. Fra 30. juni til 3. juli vil over 200 studentlag fra nesten 30 land konkurrere i energieffektivitet på en gatebane i London. Den første europeiske utgaven av Shell Eco-maraton ble lansert i 1985. Da kjørte vinnerlaget 680 kilometer på en liter bensin. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien, og i dag bruker lagene en rekke forskjellige løsninger; som 3D-printere for å bygge bilene og alternative energiformer for drivstoff. Rekorden står på 3,771 kilometer på tilsvarende én liter drivstoff.

Sideverktøy