Jump menu

Main content |  back to top

Utvikling av Shell-logoen fra 1900 til 1948

Ordet "Shell" oppsto først i 1891 som merkevaren for petroleum som Marcus Samuel and Company fraktet til Det fjerne Østen. Den lille London-forretningen forhandlet opprinnelig i antikker og orientalske skjell. I 1897 stiftet Samuel The Shell Transport and Trading Company. Den første logoen i 1901 var et muslingskjell. I 1904 ga et kamskjell det visuelle elementet til bedriften og varemerket.

Hvorfor skjellet?

Selskapets navn var “Shell” og hvert av Samuels tankskip som fraktet petroleum til Det fjerne østen ble oppkalt etter forskjellige skjell. Kamskjellet kan ha blitt hentet fra familiens våpenskjold tilhørende en forretningspartner, Hr. Graham, som importerte Samuels petroleum til India og ble styremedlem av Shell Transport and Trading Company. Etter en pilgrimreise til Santiago de Compostela i Spania, hadde Graham-familien adoptert St James’ skjell. I løpet av årene er formen på skjell-emblemet gradvis endret, i tråd med trender i grafisk design. Designer Raymond Loewy skapte og innførte nåværende emblem i 1971.

Hvorfor rødt og gult?

Utviklingen av Shell-logoen fra 1955 til 1999

I 1915 bygde "Shell Company of California" servicestasjoner og måtte få disse til å skille seg ut fra konkurrentene. De ville brukte skarpe farger som ikke krenket befolkningen i California: På grunn av statens sterke forbindelser med Spania, valgte de rødt og gult. De faktiske fargene har utviklet seg i årenes løp, mest merkbart i 1995 da en skarp, forbrukervennlig Shell-rød og Shell-gul ble innført for å lanserte vår nye visuelle identitet. Kamskjellet er fortsatt ett av det 21. århundrets største merkevaresymboler.

Sideverktøy