Planen virket håpløs fra starten. Bil? I Brugge? Det funker aldri. Belgias middelalderske edelsten er ikke et sted du kjører rundt i. Å legge ut på kjøretur gjennom byens innsnevrede brosteinsbelagte gater og markedsplasser ved nattetid ville garantert være bortkastet tid.

Når vi entrer byen i rushttiden tidlig på ettermiddagen, er det trafikk overalt som korker til Brugges hovedveier. Syklister farer nedover forvirrende enveissystemer i feil retning, og i løpet av et nanosekund har du kjørt deg fullstendig vill, og ser ingen utvei. GPS-en vår får panikkanfall.

Svart kabriolet kjører gjennom Brugges gater ved nattetid

Tjuvstart

Så vi parkerer og tar en kaffe på Burg – en av byens gotisk-pregede hovedtorg. Omgivelsene rundt oss er vakre nok, men fra et kjøreperspektiv ser det ikke bra ut.  For å minske risikoen for å kollidere med de krigerske tohjulingene, turistene, de smale kanalene og sammenklemte bygningene, trenger vi en liten bil.

Når mørket faller på, kjører vi til hovedringveien for å starte vår rundtur i byen. Vi setter kursen mot østsiden og ankommer Kruisport, et lite festningsverk over vollgraven som omgir gamlebyen, og idet gatene er i ferd med å tømmes mens kvelden er på vei inn i de mørke nattetimer, baner vi oss vei inn.

Turistene har forsvunnet, og er spredt rundt om i byens vertshus. Ensomme syklister skramler over brosteinsgatene, på vei hjem. Vi passerer det gamle tollhuset fra 1477, deretter Det kongelige byteater, et av Europas best bevarte teaterbygg i nyrenessansestil. Det svimlende høye spiret på Onze Lieve Vrouwekerk-katedralen, opplyst bakfra av månelyset, tjener som kompass for oss.

Å kjøre gjennom en sparsommelig opplyst, halvt gotisk, halvt middelaldersk by trollbundet av fullmånen er en nifs opplevelse. Griffene som ser ned på oss gjennom mørket, gjør oss nervøse. Så sent på natten er det som om historien til denne plassen siver ut av veggene i bygningene rundt oss.

Katedral i Brugge i nattbelysning, sett forfra

På tidsreise

Om du bare myser litt, kan du se for deg Brugge i Middelalderen, da byen var et sentrum for tekstilhandelen. Selv om mye av byens arkitektur består av gjenskapninger av eldre bygninger, er kombinasjonen av gammelt og nytt nesten sømløs. Ta vekk bilene og den elektriske belysningen, og du kunne vært her på 1400-tallet.

Vi presser oss videre frem til Markt, Brugges viktigste hovedtorg. Med mektige Belfort, et av Belgias mest kjente landemerker, skuende utover plassen er Markt vertsted for et utvalg av for det meste gjenskapninger av middelalderske gavlbygninger fra 1800-tallet, som alle skiller seg subtilt fra hverandre. Om dagen er Markt bare enda en turistattraksjon, full av kafeer, vaffelboder og suvenirsjapper, men tilført mørkets teppe våkner plassens virkelige storhet til liv og trer overveldende frem over oss gjennom den dystre himmelen.

Teppet faller

Vi kjører over plassen mot Burg, der vi for så mange timer siden trakk oss tilbake for å ta en kopp kaffe. Den er også forlatt nå. Vi stopper foran vakre Det hellige blods basilika, byens største helligdom, som huser en liten ampulle som angivelig inneholder Kristi blod. Deretter slår lysene på plassen seg brått av ved midnatt, og vi kastes inn i mørket. 

Vi setter kursen mot gatebelysningens komfort og fortsetter sørover for å betrakte byens sentralkanaler, før vi gasser på ned til Astridpark og den vakre Magdalena-kirken.

Det er på vei til å bli kjølig nå, og på tide å ta kvelden. Vi peker bilen nordover og slynger oss tilbake gjennom forlatte smale gater, forbi vakkert velholdte hus, langsmed flaskegrønne kanaler, forbi hjemmekoselige restauranter og trivelige barer, og setter kursen mot en god natts søvn. Hvem hadde trodd at en nattlig rundtur i Brugge kunne gå så knirkefritt?

Mer i Privatkunder og bilister

Berlin

Den en gang delte byen, Berlin, er i dag en pulserende, moderne metropol der gammelt og nytt står sammen i skjønn forening. Biljournalist James Mills dro for å sjekke ut severdighetene.

London

Utforsk London i grålysningen – fjernt fra rushtidsavgifter og trafikkork