Skulle du tro alt du leste i turistguidene, har Spanias hovedstad aldri vært det store å skrive hjem om; den fikk status som hovedstad i 1561 av kong Filip II. Men byen som en gang var, har nå blitt vekket til live som en av Europas mest energiske tumleplasser.

Mens vi cruiser gjennom hjertet av Madrids Chueca-distrikt, med alle disse vakre menneskene rundt oss, må vi si oss enige. Klokken tikker fra 01.59 til 02.00, og selv om det ikke er helg, viser ikke madrileñoene tegn til å skulle ta kvelden. Barer er fulle, fortau travle, og smil stråler av entusiasme hvor enn du snur deg.

Veier i Madrid med gatelykter

Spansk flyttesyke

Som besatt av strømningene i den varme luften driver folkemassen i Chueca- og Centro-området og ommøblerer. Siden de ikke trives med å bli der de er, flyr de fra bar til bar, flokk til flokk på jakt etter de varmeste klemmer, beste historier og kuleste vibber. Vi ommøblerer også. Madrid er viden kjent for å være sterkt trafikkert, og selv nå, i de små morgentimer, foran en ny arbeidsdag, stiller byen mannsterkt på veiene. På tide å ta en omvei.

Gatene er innestengte og snor seg den ene veien, så den neste, men de er velsignet frie for folk og annen trafikk. Og når de endelig gir seg med å vri og vrenge på seg, spytter de meg som en vannsklie som skyter deg ut i et oppfylt basseng nedenfor, ut på Plaza Mayor, som møter meg med strålende belysning.

Som en underskrift på hvor mektig en nasjon Spania en gang var, står den respektinngytende 1600-tallsplassens bygninger stolte og høyreiste, med statuen av kong Filip II i midten av plassen stirrende strengt ned på oss. Heldigvis er ingen andre i nærheten, og vi fyker rundt på brosteinsplassen for å utforske de ni buegangene dens.

Cibeles-plassen sett fra luften i skumring

Madrids undergrunnsløsning

Mens vi navigerer oss frem for å finne en vei ut, forserer vi trafikken og svinger nordover for å få et glimt av Arco de la Victoria, før det er tilbake til køkjøringen igjen. Men som vi oppdaget tidligere med labyrinten av sideveier; der det er vilje, er det en vei rundt Madrids trafikkaos.

Vi dykker ned under jorden, og entrer en annen verden begravet fra syne: et enormt nettverk av tunneler med veier opptil 7 filer brede, døpt M30-prosjektet og ment å skulle lette byens evigvoksende trafikkork-problemer. Å utforske dette underjordiske kjøremekkaet kunne vært en dags kjøretur i seg selv.

Når dagslyset melder sin ankomst, har vi akkurat tid til å få med oss Palacio Reals majestetiske skikkelse før vi må skynde oss å plotte inn fluktruten vår. Vi trår klampen i bånn en gang til og setter kursen mot de lave åsene nord for byen. Veiene dit er akkurat så myke, raske å kjøre og svingete som Madrid er proppfull, kaotisk og saktegående – du kan ikke unngå å glise når du kjører der. Det er akkurat et slik sted vi liker.

Mer i Privatkunder og bilister

Brugge

Klassiske Brugge er kjent for sine små trange gater og gåsoner. Så hvordan skulle biljournalist Luke Ponsford klare å finne en knakende god rute?

London

Utforsk London i grålysningen – fjernt fra rushtidsavgifter og trafikkork