Du har fylt opp tanken med vårt hurtigvirkende ytelsesdrivstoff Shell V-Power Nitro+ blyfri , designet for å starte arbeidet i motoren din umiddelbart, og er klar til å kjøre. Men hva er det egentlig som skjer inni der, når du slår på tenningen? Hvordan fungerer det hele?

Alt handler om kontroll. I det store og det hele er firetaktssyklusen som driver motoren, den samme som den har vært de siste 100 årene. Men på detaljnivå er det med et ganske annet mål for øyet vi arbeider med den, enn det var den gang. I dag handler alt om å få like mye energi ut av så lite drivstoff som mulig.

Så, hvilke nyvinninger er det som gjør dagens firetaktsmotor så avansert?

Variabel ventilstyring

Før åpnet og lukket innsugnings- og eksosventilene seg til fastsatte tidspunkt, og dikterte dermed motorens egenskaper og ytelse. Men hvis du varierer når ventilene skal åpne og lukke seg, får du en motor som kan gå i høy hastighet uten at det går på bekostning av trekkraften ved lavt turtall.

Variabel ventilstyring oppnår du ved å endre hvordan kamakselen som styrer innsugningsventilene, roterer i forhold til kamakselen som styrer eksosventilene.

Turboladingsmaskineri med gul bakgrunn

Valvematic, Valvetronic og MultiAir med mer

Det neste som skjer, er at vi endrer hvor mye ventilene skal åpne seg, og hvor lenge de skal holde seg åpne. Den beste måten å gjøre dette på er å gjøre det kontinuerlig over et bredt spekter.

Et spjeld er unødvendig. Hvis du derimot bruker innsugningsventilene til å styre luftstrømmen, ved å endre hvor mye de åpner seg, tar du bort en stor hindring.

Det skulle gå mange år før bilprodusentene fant ut hvordan de kunne designe systemer som kunne åpne ventilene elektronisk eller hydraulisk, fri fra kamakselens begrensninger. Men i 2009 oppnådde de endelig målet, med MultiAir-motoren, som kunne trekke iherdig fra lav hastighet og øke turtallet på motoren som en racerbil, uten at det gikk på bekostning av ytelsen.

Og nå kommer det som er så fikst: Så ofte som opptil 60 ganger i sekundet leder en elektrisk magnetventil deler av oljestrømmen i hydraulikkrøret bort, og lar resten ta seg av å åpne innsugningsventilen. Det er sannsynligvis det største gjennombruddet vi har hatt innen stempelmotordesign i løpet av de siste 100 årene.

Direkte innsprøytning

Med direkte innsprøytning sprøytes drivstoffet rett inn i sylinderen. Under lav belastning kan det sprøytes inn rett før gnisten tennes, nær toppen av kompresjonsslaget. I bunn og grunn kan du sprøyte inn mindre drivstoff enn det samlede volumet av luft det i teorien trenger, og fortsatt få en ordentlig forbrenning.

For å få motoren til å gå høyeffektivt sprøytes drivstoffet inn på innsugningsslaget, som ved indirekte innsprøytning. Dette gir mer tid til å sprøyte inn drivstoffet, slik at mer drivstoff kan sprøytes inn, samtidig som luften avkjøles mens drivstoffet slippes inn i sylinderen. Det innebærer at det kan komprimeres mer, uten å overoppphetes.

Luftkompressor i turboladingsmaskineri med gul bakgrunn

Turbolading

Ved hjelp av en turbin bruker en turbolader avfallsenergien fra eksostrykket til å drive en luftkompressor – nærmere å få et gratis kraftløft kommer du ikke.  Turboen komprimerer luften og tvinger den inn i motoren, slik at mer luft kan skvises inn i hver sylinder, og gi enda mer kraft.

Beskytt motoren din med Shell

Teknologien vi har nevnt så langt, har alt å gjøre med å håndtere firetaktssyklusen, men det er også mange andre måter moderne motorer sparer energi på. Friksjon er effektivitetens fiende, så jo lettere delene i motoren kan bevege seg, desto bedre.

Shells oljer smører ikke bare motoren, men rengjør den også for skadelige avleiringer, takket være hurtigvirkende aktive rensemidler. Ved hjelp av Shell LubeMatch-verktøyet vårt kan du sjekke hvilke oljer som gir din motor best beskyttelse.

Motorens hjerteslag i fire enkle trinn

Trinn en

Konvensjonell firetakts bensinmotor med drivstoffinnsprøytningssystem

Få grep om hvordan en konvensjonell firetakts bensinmotor med drivstoffinnsprøytningssystem virker.

1. Innsugningsventilen åpner seg idet stempelet er på vei ned, og suger til seg blandingen av drivstoff og luft.

Trinn to

Illustrasjon av motorens anatomi som viser hvordan stempelet løftes opp og skviser drivstoffet og luften sammen

2. Med begge ventilene nå lukket løftes stempelet opp og skviser blandingen av drivstoff og luft sammen.

Trinn tre

Illustrasjon om motorens anatomi som viser hvordan blandingen av drivstoff og luft antennes av tennpluggen

3. Rett før stempelet når toppen, antennes blandingen av drivstoff og luft av tennpluggen.

Trinn fire

Illustrasjon av motorens anatomi som viser hvordan eksosrøret åpner seg for å støte ut de forbrente gassene

4. Eksosventilen åpner seg, og stempelet løftes opp igjen til toppen for å støte ut de forbrente gassene.

Mer i Privatkunder og bilister

Motorens anatomi: motormat

Drivstoffet den bruker, er blodet i motorens hjerte, og Shell V-Power Nitro+ er vårt beste ytelsesdrivstoff. Vi forklarer hvordan det virker.