Kvinnelig forsker i Ferrari arbeider i lab

Summingen fra laben

Adrenalinet er alt i F1. Overalt er adrenalinet i høygir. Også i laben. Vi snakker om Shells banelab, en mobil lab på sidelinjen som ved hvert Grand Prix fungerer som arbeidssted for Shells analytikere. Her jobber de utrettelig sammen med Scuderia Ferrari-ingeniørene for å videreutvikle og forbedre drivstoffene og motoroljene i verdensklasse som forsyner Ferraris F1-biler med toppmoderne motorkraft.

Og for Scuderia Ferrari-teamet er de uvurderlige. Så vi hengte oss på dem for å finne ut hvordan de takler presset.

«For å være i dette teamet må du ha en lidenskap for F1. Dette gjør du med hjertet som innsats, hvis ikke vil de høye kravene, forventningene og arbeidsmengden før eller siden knekke deg.» Guy Lovett, logistikksjef og ansvarlig for alt som skjer på sidelinjen, snakker av erfaring. Sammen med resten av teamet er han ansvarlig for testingen av drivstoffene og motoroljene for hvert enkelt race.

Med et godt drivstoff får motoren den kraften den trenger for å kunne konkurrere, mens oljene – smøremidlene – bidrar til å holde motoren ren og effektiv. Banelab-teamet tar prøver av drivstoffet og oljen gjennom hele racehelgen, og tester stoffene for å komme med rapporter til Ferrari-ingeniørene. Takket være testingen kan Ferrari-ingeniørene ut fra metallurgiske prøver i oljen si hvilken del av bilen som må ses til. Og det er dette som gjør Shells prøver og analyser så uvurderlige.

Dan Jamieson beskriver hvor intenst teamet må jobbe. «I løpet av en hvilken som helst racehelg kan teamet utføre opptil 40 tester for Ferrari-ingeniørene. Får de problemer på sidelinjen, utløser det en kjedereaksjon som får følger for Ferrari-ingeniørene, og så selvfølgelig for Ferraris helhetlige prestasjon i racet. Det er her presset kommer inn. Vi vil ikke la teamet i stikken.»

I F1 er det utrolig lite som skiller suksess fra nederlag. Derfor jobber Shells drivstoffutviklingsteam året rundt med å raffinere Shells produkter. Som Drew forklarer,

«de små oppgraderingene vi forsøker å få til for å forbedre produktene enda litt, er minimale – men av stor betydning. For hver nye blanding ser vi etter enda bedre resultater, hvor små de enn måtte være. Forskjellen på 1 eller 2 hestekrefter kan utgjøre så mye som 12 meter. Og den gevinsten kan ha alt å si for sluttresultatet.»

Men før teamet kan begynne å jobbe med drivstoffet, må de sørge for at prøvetakingsutstyret kommer på plass ved banen, og fungerer optimalt. «Dét er ikke så lett som det høres ut som», ler Dan.

Alan Wardle og Louise Coppack, noen av Dans medanalytikere på sidelinjen, smiler. «På Spa hadde vi et oppsett som i stedet for de vanlige 4 tok 12 timer. Deler av utstyret sviktet, vi hadde strømforsyningsproblemer – selv reserveutstyret fungerte ikke. Alt som kunne gå galt, gjorde det. Du må tenke raskt, komme opp med løsninger, ha beredskapsplaner klare – presset er stort, men det er en del av jobben.»

«Å mislykkes er ikke aktuelt», sier Dan, og får hele teamet til å nikke samtykkende. «Presset er intenst – særlig ved flyaway-race som vi må fly til, altså race utenfor Europa. Noen ganger aner vi ikke hva som venter oss. Så vi har lært oss å vente det uventede.»

Men hele teamet står beinhardt på at det er en liten pris å betale for å få være en del av motorsportens mest legendariske institusjon. 

Ian Albiston er logistikksjef og ansvarlig for alt som skjer på sidelinjen. «Vi er ment å skulle føle oss som en stor del av Ferrari-familien. Jeg glemmer aldri Japan i 2003, da Schumacher vant tittelen – jeg sov ikke et sekund natten i forveien. Det var så mye som sto på spill. Racet i seg selv var rene torturen. Vi kom i mål til slutt, men det var virkelig et tøft race. Men igjen, for en natt det var!»

Mark Wakem, prosjektleder for smøremidler, og Mike Evans, prosjektleder for drivstoff, er ansvarlig for produktutviklingen i forkant av hvert race. Det er en krevende jobb, men følelsen når de får det til, kan ingenting måle seg med. 

«Ferraris teamleder», avslører Mark, «takket Shell personlig for prosessen og leveringen av det nye drivstoffet i Spania. Selv førerne takket oss. Det er fantastisk bare å få være en del av teamet og få anerkjennelse for arbeidet du gjør. Vi vet at et team aldri er sterkere enn sitt svakeste ledd. Derfor streber vi året rundt etter å utvikle enda bedre produkter.»  

Mike er enig og sier det ikke er uvanlig å høre analyser av drivstoffblandingen i media nå om dagen. «De nye forskriftene fra 2014 har satt større fokus på arbeidet vårt. Vi hørte nylig David Coulthard snakke om Shells oljeanalyser. Det viser hvor uvurderlige vi er for prosessen. Det er virkelig en givende jobb.» 

Med de siste endringene i forskriftene har drivstoff- og oljeblandingen aldri vært en større del av regnestykket. Det er godt det er dette teamet som skal hanskes med utfordringen.

Guy Lovett og Kimi Raikkonen reklamerer for Shell V-Power

SHELLS BANELAB: I FRONT MED SCUDERIA FERRARI

Minst to medlemmer av Shells banelab-team som har i oppgave å gi teknisk støtte til Scuderia Ferrari gjennom en hel Formel 1® -sesong, er til stede ved hvert race som står oppført på kalenderen. De skal bistå med drivstoff- og oljeanalyser, og sikre lovgyldigheten av førstnevnte og se etter tegn til motorslitasje i sistnevnte.

Å få være med på det som skjer i fronten av Shells innovasjonssamarbeid med Scuderia Ferrari, er utvilsomt en privilegert posisjon å inneha. Dessuten gjør det også jobben til det perfekte ståsted å evaluere arbeidet de to selskapene gjør, fra, for å forsøke å løfte det mest fremgangsrike teamet i sporten til enda større glans.

«Å jobbe i Formel 1 er kjempeartig, men de fremskrittene Shell gjør sammen med Scuderia Ferrari på sportens toppnivå, er virkelig spennende, enten du er en av de millioner av fans som er med der det skjer rundt om i verden, eller kunde på en hvilken som helst Shell-stasjon.» Det sier Guy Lovett, Shells innovasjonssjef for motorsport.

«I 2015 kunne vi gjøre store fremskritt som resultat av vårt nære samarbeid med alle på Maranello – men alt handler ikke om prestasjon på banen. Siden de sitter med det ideelle testmiljøet for oss og gir oss en ideell mulighet til å videreutvikle og vise frem produktene vi tilbyr våre veikunder, samarbeider Shell med alle motorsportpartnerne sine. Arbeidet vi gjør sammen med Scuderia Ferrari, er svært verdifullt for oss.»

Få ville kunne bestride Formel 1s rolle som ideell plattform for Shell når det kommer til å få vist frem produktene sine og deres fremragende tekniske egenskaper. At produktene er noen av de beste på banen, er heller ikke vanskelig å argumentere for, med tanke på at Shells V-Power racedrivstoff og Shells Helix Ultra racesmøremiddel med PurePlus-teknologi leverte eksepsjonelle 25 % av den totale ytelsesgevinsten til kraftenheten SF15-T i 2015 og ga nesten et halvt sekund per runde, noe som tilsvarte et gjennomsnitt på 30 sekunder over en raceavstand.

Det er litt av en bragd, som ikke ville vært mulig uten de 21.000 timene over 50 Shell-forskere vier til innovasjons-samarbeidet hvert år. Det var dette engasjementet som bidro til at Sebastian Vettel i 2015 kunne notere tre seire på vei mot tredjeplassen i FIAs fører-VM i Formel 1, en bragd Shell håper teamet kan bygge videre på denne sesongen.

«Når teamet lykkes, kan du ikke unngå å være stolt over rollen du har spilt – det er en av største godene ved arbeidet vi gjør», forklarer Alan Wardle, Shell-analytiker på sidelinjen.

Ian Albiston, leveringssjef for Shell på Formel 1-sidelinjen, stemmer i – og etter å ha spilt en viktig rolle i Shells samarbeid med Scuderia Ferrari i mer enn 15 år står han godt i posisjon til å kunne komme med en velkvalifisert kommentar.

«Vi føler oss virkelig som en del av teamet når vi er på race», sier han, «og når vi er på fabrikken i Maranello – og noen større glede i yrkeslivet enn når vi ser den steilende hesten krysse mållinjen først, finnes neppe for noen av oss.»

Det er sterke ord, men i denne konteksten er de fullt forståelige. Å få jobbe på toppnivå innen feltet ditt kan være givende nok bare det, og dét stemmer avgjort for det arbeidet Shells banelab-team gjør til daglig. Men når du tilsetter Formel 1s i seg selv spennende verden og en legendarisk institusjon som Scuderia Ferrari, kan få klandre de involverte for å oppleve akkurat det de driver med, som ekstra spennende.

Dette stemmer nok utvilsomt for Shells banelab-teams sist rekrutterte medlem, Jennifer Plückhahn, som er i ferd med å tre inn i sin første sesong. For en som er så ung – bare 22 år –, kunne det fremstått som skremmende å skulle tre inn i dette miljøet, men med en bakgrunn som trainee i Shell er hun klar til å bidra til den omfattende tekniske servicen teamet gir Scuderia Ferrari ved hvert race.

Hun sier: «Jeg gleder meg virkelig til å bli en del av teamet. Jeg har fått erfaring med testingen og gleder meg til å få være med på noen race. Jeg har også fått vært litt på Scuderia Ferrari-fabrikken i Maranello, der jeg har jobbet med den nye flyaway-laben. Det er veldig kult at jeg får muligheten til å bruke opplæringen min hos Shell til noe så spennende.»

Apropos flyaway-laben, som flys til hvert race som finner sted utenfor Europa, den har fått en helt ny design med mål om å gjøre den lettere og dermed mer effektiv å transportere. Med hvert hjørne av kloden representert på Formel 1-kalenderen vil besparelser som dette være avgjørende for å redusere karbonfotavtrykket til akkurat dette bestemte Shell-programmet.

«Formel 1 er kjent for sin streben etter innovativ teknologi og ultramoderne materialer, og den nye flyaway-laben vil ikke på noen måte avvike fra denne higenen etter fremtiden – vi har puttet karbonfibre overalt!» Det sier sidelinje-analytiker Drew Stinton, som har vært ansvarlig for å lede mye av denne transformasjonen, som blant annet har fått labens vekt redusert med noen og 20 %.

«Arbeidet vi gjør ved racene, med å teste opptil 40 drivstoff- og 30 oljeprøver i løpet av en helg, er svært viktig for Scuderia Ferraris prestasjon. Men arbeidet vi har gjort med laben, selv om det er mindre håndfast, eller i hvert fall ikke synlig for mange på samme måte, er helt avgjørende for Shell i streben etter å oppnå optimal effektivitet i Formel 1-programmet.»

Det er med andre ord spennende tider for alle som er involvert i Shells innovasjonssamarbeid med Scuderia Ferrari, men spesielt for banelab-teamet, som har det 11. FIA konstruktør-VM-et i Formel 1 i vente og kan se frem til å jobbe videre med å løfte teamet til enda nye høyder sammen.

Mer i Privatkunder og bilister

Fra racerbanen til veibanen

Utforsk hvordan de teknologiske fremskrittene som er med på å forsyne Scuderia Ferraris Formel 1-biler med motorkraft, finner veien til din bil via Shell V-Power og Shell Helix.