
I dag går startskuddet for den europeiske utgaven av Shell Eco-marathon, en internasjonal studentkonkurranse i energieffektivitet. Nesten 200 lag fra rundt 30 forskjellige land er i London for å konkurrere på en spesialbygd 1,6 kilometer lang gatebane. Vinnerne er de som kjører lengst med minst mulig energiforbruk. I praksis må alle kjøre en satt distanse innenfor en minimumstid, etter dette blir effektiviteten regnet om til antall kilometer per liter.
Etter nesten ett år med forberedelser er laget «DNV GL Fuel Fighter» fra NTNU nå klare for vise hva de er god for. De har designet, utviklet og bygget en splitter ny aerodynamisk elbil av karbonfiber. Bilen skal konkurrere i klassen for elektriske konseptbiler. I denne klassen må bilene være tilpasset normale veier og har derfor blant annet fire hjul og vindusviskere.
Før bilene kan konkurrere må de igjennom strenge tekniske og sikkerhetsmessige inspeksjoner. Etter to dager med inspeksjoner og utbedringer av diverse utstyr fikk NTNU-laget endelig bilen godkjent i går ettermiddag.
- Nå er jeg lettet. Vi har måttet gjøre en del småjusteringer for å få bilen godkjent, men nå er vi ganske trygge på at alt fungerer som det skal. Vi ser frem til å få testet bilen på banen i dag, sier lagleder Bård Carlsen, som studerer for å bli maskiningeniør, skriver masteroppgave om bil-prosjektet og håper på pallplassering i konkurransen.
Å designe og bygge en energigjerrig bil fra bunnen av er en stor utfordring.
– Studentene i Shell Eco-marathon imponerer! For å løse fremtidens energiutfordringer behøver vi unge kloke hoder som disse; med teknisk kompetanse, samfunnsengasjement, innovasjonsteft og evne til å finne smarte løsninger, sier Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Shell, som er tilstede i London.
Studentene jobber nå hardt med siste forberedelser og optimalisering av utstyr og tekniske komponenter. Med 30 varmegrader er det varmt og klamt i verkstedene hvor bilene oppbevares og jobbes på i mellom løpene. Studentene har fire forsøk på banen – og det er det beste resultatet som blir gjeldene. Sivert Rød Hatletveit fra Molde skal kjøre NTNU-bilen under en stekende sol i London.
- Vi har nå installert vifte i bilen, og har gått til innkjøp av Camelback – så dette skal gå bra, sier Sivert optimistisk. Kjørebanen i London er utfordrende, med hellinger og svinger. Dette krever ikke bare sitt av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreferdigheter.
Det forventes at oppimot 30 000 tilskuere tar turen til Queen Elizabeth Park for å heie frem studentene i løpet av helgen. NTNU er det eneste helnorske laget som deltar i årets Shell Eco-marathon. I tillegg er Norge godt representert i det franske laget «Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire».
Simen S. Hansen fra Bergen og Torkel A. Genet fra Sandnes, som studerer ved INSA de Toulouse i Frankrike har også høye ambisjoner. INSA de Toulouse deltar i Shell Eco-marathon for syvende året og har tradisjonelt gjort det svært bra i konkurransen.
- Det kjekkeste med å være med på Shell Eco-marathon er å være omringet av så mye kul teknologi, og å se hvordan alle jobber med å optimalisere spennende løsninger for energieffektivitet, sier Simen, som studerer til å bli mekanisk ingeniør ved universitetet i Toulouse.
- I tillegg er dette en unik mulighet til å få satt teori i praksis og samtidig lære nye ting utenfor eget spesialfelt, legger Torkel til. Torkel studerer for å bli elektronikkingeniør.
Det norsk-franske laget skal konkurrere i klassen for konseptbiler med forbrenningsmotor og har valgt etanol som drivstoff. INSA de Toulouse var det aller første laget som besto de tekniske testene på i går, og fikk dermed tid til noen testrunder på gatebanen i London.
Simen har ansvar for mekanisk og motor, og er håpefull for konkurransen:
- Vi slet litt i den bratteste bakken, så vi jobber videre med å kompensere for det. Men det lover godt. Jeg tror vi har en god sjanse til å hevde oss på banen og ser frem til å se om bilen lever opp til forventningene våre.