Omkring 30 land er representert i årets Shell Eco-marathon, som har fått ny vertsby - London. Utfordringen er å designe og bygge biler som så skal konkurrere i å kjøre lengst mulig på minst mulig energiforbruk.

Årets europeiske utgave av Shell Eco-marathon er en del av et nytt festivalkonsept; «Make the Future». Festivalen setter fokus på globale energiutfordringer og innovative løsninger, og skal bidra til å sette en ekstra flott ramme rundt Shell Eco-marathon. Det er forventet at oppimot 50 000 tilskuere vil ta turen til Queen Elizabeth Park for å heie frem studentlagene.

Begge de norske lagene er meldt opp i klassen UrbanConcept, som er for konseptbiler tilpasset normale veier. Disse bilene må blant annet ha fire hjul og vindusviskere. Laget fra Østfold har bygget en helt ny bil, «Varg» - som kjører på bioetanol. NTNU-laget har videreutviklet sin svært avanserte hydrogenbil fra fjorårets konkurranse.

I tillegg til en ambisjonen om å hevde seg i konkurransen, satser begge lagene stort på den gjeve designprisen.

- Vi har blitt invitert til å vise frem bilen vår i forbindelse den offisielle åpningsseremonien, og dette ser vi frem til. Kanskje er det også et tegn på at bilen har blitt lagt merke til, sier Maria Christoffersen, prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter – laget fra NTNU.

Fredag 1. juli er det offisiell åpning – og så er konkurransen i gang. Frem til da må studentlagene igjennom en streng teknisk inspeksjon for å få bilene godkjent i henhold til retningslinjer, krav og sikkerhet. Østfoldlaget har allerede fått godkjent sin bil og er nå i gang med testing og finjusteringer, mens NTNU jobber med utbedringer på vindusviskere for å få godkjentning. De har også fått krav om å heve karosseriet med 1 cm, da bilen var for lav i forhold til krav.

Etter teknisk godkjenning kan lagene testkjøre bilene på gatebanen. Den nye kjørebanen i London er svært utfordrende, med hellinger og kraftige svinger. Dette krever ikke bare sitt av bilene, men også god strategisk planlegging og kjøreferdigheter.

Fredrik Johannessen fra Høgskolen i Østfold er både i designer, og sjåfør i konkurransen. Han estimerer at laget har brukt rundt 8 000 arbeidstimer på design og konstruksjon av den nye bilen.

- Vi har fokusert mye på design i år, og har utviklet et konsept tilpasset et kommersielt marked. Bilen er håndstøpt på karbon, som har gitt oss full kontroll på linjeføring. Vi er kjempefornøyde med resultatet, og får også mye positiv oppmerksomhet fra andre her i London. Vi håper nå at bilen presterer like bra som den ser ut, smiler Johannessen.

Shell Eco-marathon er verdens største konkurranse i energi-effektivitet og har i over 30 år inspirert unge kloke hoder verden over til å designe og bygge ultra-energieffektive kjøretøy. Den første europeiske utgaven av Shell Eco-maraton ble lansert i 1985. Da kjørte vinnerlaget 680 kilometer på én liter bensin. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien, og i dag bruker lagene en rekke forskjellige avanserte løsninger samt alternative energiformer. Rekorden står på 3,771 kilometer på tilsvarende én liter drivstoff. Dette er sammenlignbart med strekningen London til Roma - og tilbake igjen.

Shell Eco-marathon er i år en del av «Make the Future» - en festival med fokus på innovasjon, samarbeid og debatt omkring vår globale energiutfordring: behovet for mere energi, men lavere CO2-utslipp. «Make the future» tar plass fra 30. juni til 3. juli i Queen Elizabeth Park i London.

De norske lagene:

Teamet fra Østfold består av studenter fra fagretninger som elektroingeniør, maskiningeniør og industriell design, i tillegg til innovasjon og prosjektledelse; Kristoffer Thøgersen (Fredrikstad), Fredrik Johannessen (Fredrikstad), Daniel Langlo (Fredrikstad), Nikolai Låstad (Bergen), Truls Tveitdal (Råde), Espen Teigen (Sarpsborg), Doan Than Le (Drammen), Ditte Yven, (Fredrikstad), Maria Brynhildsen (Fredrikstad), Ida Veronica Roll (Moss) og Karoline Amundrød (Rygge).

Laget fra NTNU består av studenter fra syv forskjellige land og fra forskjellige fagretninger, som maskin, kybernetikk og energi & miljø. Medlemmene er: Maria Utseth Christoffersen (Asker), Glenn-Endré Østensen (Drammen), Phillipp Anders (Østerrike), Maja Zhang Olsen (Tromsø), Odin Spangen Normann (Oslo), Kristoffer Neslandra (Lommedalen), Anders Gildberg (Bekkestua), Arthur Fritz (Frankrike), Hasan Besirovic (Måløy), Enrico Cobelli (Italia), Lovisa Brandrud (Oslo), Iselin Neteland (Norheimsund), Inés Encabo Cáceres (Spania), Haakon Robinson (England), Amund Marton (Oslo), Mark Hocevar (Slovenia) og Vilius Ciuzelis (Os).