Av de 663 personene som bodde på anleggshotellet natt til første nyttårsdag ble en tilfeldig gjest trukket ut som gjest nummer 1 million og fikk litt ekstra oppmerksomhet og en konfekteske under den felles middagen.

Dag Vognstølen (67) fra IKM Testing var den heldige vinneren.
«Dette var en morsom overraskelse! Jeg har jobbet i hele dag med kjemisk rensing av rør og oljeflushing, og har gledet meg til en hyggelig nyttårsaften, og nå får jo kvelden en ekstra artig start. Det er mange forskjellige aktører i arbeidet her, og det gode miljøet på tvers av prosjektet gjør at nyttårsaften her på Nyhamna helt sikkert vil bli trivelig», sier Dag Vognstølen.

«Vi synes det er kjekt å gjøre litt stas på våre gjester, og markere slike begivenheter», sier Britt Johansen som er Shells ansvarlige for driften av anleggshotellet.

«Eurest som driver hotellet for oss har mange dyktige folk som jobber og står på for å sørge for at de som arbeider ute på anlegget skal få god og næringsrik mat gjennom hele dagen. At de på ett år har servert 1 million måltider sier litt om aktivitetsnivået.»

Utvidelsen av det Shell-opererte Nyhamna landanlegg har de siste årene vært fastlands-Norges største industriutbygging. På det meste, i 2014, var over 5 000 personer involvert i prosjektet samtidig fra ni forskjellige steder i verden. Nå er arbeidet som gjenstår konsentrert på Nyhamna.

Landanlegget, som i dag prosesserer gass fra Ormen Lange feltet, har stor betydning for både Norge, Storbritannia og de mange menneskene som er involvert. Gassen som eksporteres i en 1200 kilometer lang rørledning til Easington i Storbritannia, dekker rundt 20 prosent av det daglige gassbehovet i Storbritannia.

I 2013 fikk Kværner hovedkontrakten for å utvide anlegget, som gjør at Nyhamna blir et gassknutepunkt for fremtiden gjennom mottak av nye gassfelt via rørledningen Polarled. Utvidelsen består både i å øke kapasiteten på anlegget for eksport, samt nye kompressorer som skal sørge for økt utvinning fra Ormen Lange.

Utvidelsen pågår mens det eksisterende anlegget fortsetter sin daglige gasseksport, noe som setter store krav til kunnskap og nøyaktighet til de fagfolkene som er involvert i prosjektet.

I tilknytning til anlegget har Shell bygd et eget HMS opplæringssenter, hvor over 7 150 personer har vært gjennom et obligatorisk innledende dagskurs. Senteret drives av det lokale selskapet Front Safety. På anleggets hotell har det på det meste bodd 1 580 personer samtidig. Siden prosjektet startet i 2013 er det servert over 2,5 millioner måltider mat i de to store kantinene. Nærmere 60 nasjonaliteter har vært involvert i de forskjellige delene av arbeidet. Kværners ansatte fra Stord, Verdal og Oslo utgjør en av de store gruppene, og Widerøe har utført over 600 charterflygninger mellom Stord og Molde.