Laget hadde en noe dramatisk start på konkurransen da bildøren falt av under første forsøk, men klarte senere å gjennomføre 126 kilometer på én liter drivstoff – og kvalifiserte dermed til de såkalte «off track»-prisene.

De elleve studentene fra Østfold har brukt omkring 8 000 arbeidstimer på å designe og bygge en helt ny bil fra bunnen av. Bilen «Varg» er inspirert av norsk natur, og får kreftene sine fra norsk bioetanol. Også i 2009 vant Høgskolen i Østfold designprisen i Shell Eco-marathon. Den gjeve prisen lå høyt på ønskelisten også i år.

- Vi hadde spesielt fokus på design i år, og denne prisen var hovedmålet vårt. Vi har fått masse positive tilbakemeldinger både fra andre studentlag og publikum - og vi er kjempeglade for at designjuryen også likte arbeidet vårt, forteller Fredrik Johannessen, både sjåfør i konkurransen og en av designerne bak «Varg».

Juryens begrunnelse leste: Denne bilen er så nær standarden på kommersielle kjøretøy som overhodet mulig. Dette er virkelig en bil for fremtiden, egnet for veier verden over. Høgskolen i Østfold har virkelig tatt konseptbil-kategorien i Shell Eco-marathon et steg videre.

Rino Nilsen, praktisk veileder for vinnerlaget og overingeniør ved Høgskolen i Østfold, har vært til stede i London hele uken.

- Shell Eco-marathon har en meget stor nytteverdi for studentene som deltar. Ikke bare tar denne gjengen med seg en pokal hjem, men også verdifull erfaring og læring. Dette prosjektet gjør at studentene får satt teori til praksis gjennom et tverrfaglig samarbeid. I tillegg er det god reklame for skolen, sier Nilsen.

Fredrik Johannesen fra Fredrikstad søkte seg til Høgskolen i Østfold nettopp på grunn av Shell Eco-marathon og muligheten til å få jobbe med bildesign.

– Ikke bare har vi lært mye faglig gjennom dette prosjektet, men vi har også lært mye om prosjektstyring og samarbeid. Ikke minst har vi lært at hardt arbeid lønner seg, smiler en stolt Johannesen.

Shell Eco-marathon Europe rundes nå av etter en intens uke for de norske lagene. Studentene har tilbrakt de siste 12 månedene med design, bygging og testing av sine ultra-energieffektive kjøretøy. Shell Eco-marathon Europe 2016 så 230 studentlag fra 29 land konkurrere om å kjøre lengst mulig på minst mulig drivstoff - på en spesialbygd 2,2 kilometer lang gatebane i Queen Elizabeth Olympic Park i London.

«Blod, svette og tårer» for NTNU

Dessverre gikk det ikke like bra med DNV GL Fuel Fighter fra NTNU i årets konkurranse. Laget hadde videreutviklet sin svært avanserte konseptbil fra 2015, med elektrisk motor drevet av Hydrogen. Også NTNU har fått mye ros og omtale for sitt design og er kjent i Shell Eco-marathonsystemet for å være svært profesjonelle og teknisk dyktige, men som i fjor virker bilen å fortsatt lide av noen barnesykdommer - og fikk ingen godkjente forsøk på banen i London. Den nye kjørebanen, med hellinger og krumme svinger har vært utfordrende for mange lag.

- Dette er en meget stor skuffelse for oss. Vi fikk noen utfordringer underveis, og klarte å løse de fleste – men når det kom til stykket hadde bilen for lite kraft til å komme opp den bratteste bakken, og så gikk vi tom for tid. Når det er sagt har vi hatt det artig og har lært utrolig mye. Jeg er også stolt av et utrolig bra teamarbeid med god kommunikasjon – til og med under de verste stress-situasjonene. Vi har hatt oppturer og nedturer – som et lag. Vi synes også at det er veldig kjekt at i alle fall et norsk lag fikk godkjent forsøk og dermed også muligheten til å hevde seg i «off track»-prisene, sa Odin Spangen Normann, systemingeniør i NTNU-laget.

Årets europeiske utgave av Shell Eco-marathon ble arrangert som en del av Make the Future, en festival med fokus på globale energiutfordringer og innovative løsninger. Over 30 000 publikummere tok turen til Queen Elizabeth Olympic Park over helgen. Administrerende direktør i Norske Shell, Tor Arnesen har også vært i London for å overvære Shell Eco-marathon og Make the Future, sammen med en delegasjon av unge norske politikere.

- For oss i Shell er det en glede å være vertskap for et arrangement som engasjerer så mange unge kloke hoder. Vi er utrolig stolte av begge de norske lagene, og det var spesielt kjekt å se Høgskolen i Østfold nå helt til topps i år, sa Tor Arnesen.

Shell Eco-marathon er verdens største konkurranse i energi-effektivitet og har i over 30 år inspirert studenter til å presse grenser når det gjelder innovative kjøretøy. Utfordringen i Shell Eco-marathon er å designe og bygge biler som så skal konkurrere i å kjøre lengst mulig på minst mulig energiforbruk. Den første europeiske utgaven av Shell Eco-maraton ble lansert i 1985. Da kjørte vinnerlaget 680 kilometer på én liter bensin. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien, og i dag bruker lagene en rekke forskjellige avanserte løsninger samt alternative energiformer. Rekorden står på 3,771 kilometer på én liter drivstoff. Dette er sammenlignbart med strekningen London til Roma - og tilbake igjen.

Shell Eco-marathon var i år for første gang en del av Make the Future - en festival med fokus på innovasjon, samarbeid og debatt omkring vår globale energiutfordring; behovet for mer energi og lavere CO2-utslipp.

De norske lagene:

Teamet fra Østfold består av studenter fra fagretninger som elektroingeniør, maskiningeniør og industriell design, i tillegg til innovasjon og prosjektledelse; Kristoffer Thøgersen (Fredrikstad), Fredrik Johannessen (Fredrikstad), Daniel Langlo (Fredrikstad), Nikolai Låstad (Bergen), Truls Tveitdal (Råde), Espen Teigen (Sarpsborg), Doan Than Le (Drammen), Ditte Yven, (Fredrikstad), Maria Brynhildsen (Fredrikstad), Ida Veronica Roll (Moss) og Karoline Amundrød (Rygge).

Laget fra NTNU består av studenter fra syv forskjellige land og fra forskjellige fagretninger, som maskin, kybernetikk og energi & miljø. Medlemmene er: Maria Utseth Christoffersen (Asker), Glenn-Endré Østensen (Drammen), Phillipp Anders (Østerrike), Maja Zhang Olsen (Tromsø), Odin Spangen Normann (Oslo), Kristoffer Neslandra (Lommedalen), Anders Gildberg (Bekkestua), Arthur Fritz (Frankrike), Hasan Besirovic (Måløy), Enrico Cobelli (Italia), Lovisa Brandrud (Oslo), Iselin Neteland (Norheimsund), Inés Encabo Cáceres (Spania), Haakon Robinson (England), Amund Marton (Oslo), Mark Hocevar (Slovenia) og Vilius Ciuzelis (Os).