Ordet Shell ble først brukt i 1891, som varemerket for petroleum som Marcus Samuel and Company transporterte til Det fjerne østen. Denne lille forretningen i London handlet opprinnelig i antikviteter, kuriosa og orientalske skjell. Skjellene ble så populære – viktorianerne brukte dem spesielt til å dekorere smykkeskrin – at de snart dannet grunnlaget for selskapets lønnsomme import- og eksporthandel med Det fjerne østen.

Ordet fikk selskapsstatus i 1897, da Samuel dannet selskapet Shell Transport and Trading Company. Den første logoen i 1901 var et blåskjell, men innen 1904 var et skall av kammusling, eller et kamskjellemblem, blitt introdusert for å gi en visuell representasjon av selskaps- og merkenavnet.

Da Royal Dutch Petroleum Company og Shell Transport and Trading fusjonerte i 1907, ble det sistnevnte selskapets merkenavn og symbol (Shell og kamskjellet) navnet i kortform og emblemet til det nye selskapet Royal Dutch Shell Group. Og slik har det vært siden.

Formen på Shell-emblemet har endret seg gradvis i løpet av årene i tråd med trendene innen grafisk design. Det nåværende emblemet ble introdusert i 1971. Tretti år senere brukes det fortsatt og er nå et av verdens mest kjente symboler.

Finn ut om historien vår i Norway

Lyden av Shell

Siden tidlig på 1900-tallet har Shell brukt musikk i visuell og lydkommunikasjon, inkludert samarbeid med sangerne Bing Crosby og Sammy Davis Jr. I 2015 samarbeidet vi med den britiske komponisten av film- og TV-lydspor, Tom Howe, for å lage «Lyden av Shell», en sonisk signatur som fanger verdiene og energien til Shell-merket som et moderne selskap som innoverer for å bidra til å bygge en bærekraftig energifremtid.

Resultatet er en tre minutter lang orkesterkomposisjon og en suite med mer enn 50 variasjoner i forskjellige musikksjangre og -stiler. Hver er basert på en sentral melodi som kan uttrykkes i mange stiler, fra tunge elgitarriff til thai og tyrkiske tilpasninger. Det korteste uttrykket er en to sekunder lang mnemonisk lyd – eller hovedmelodi – som for eksempel akkompagnerer kamskjell-logoen på slutten av en Shell-film. Vi ønsker at den etter hvert skal være umiddelbart gjenkjennelig, akkurat som kamskjellet. 

Lytt til den to sekunder lange mnemoniske lyden

Se en kort film om produksjonen av Lyden av Shell

#makethefuture-initiativet

Med vårt #makethefuture-initiativ stiller vi folk rundt om i verden et dristig spørsmål: hva om ideene dine kunne bidra til å løse verdens energiutfordringer?

Målet ved initiativet er å frigjøre folks vitenskapelige oppfinnsomhet og kreative ånd, og inspirere dem til å bli med i våre innovasjonsfokuserte programmer – for eksempel Shell Ideas360 og Shell Eco-marathon for studenter, Shell LiveWIRE for unge entreprenører og Shell GameChanger for erfarne innovatører.

Nå, mer enn noen gang tidligere, trenger verden flere forskere, teknologer, ingeniører og matematikere for å møte verdens energiutfordringer.

Fremgang drevet av fottrinn

#makethefuture-initiativet er fokusert på innovasjoner som driver menneskelig utvikling. Det perfekte eksempelet er Laurence Kemball-Cook, som tok med seg en kraftig idé til Shell LiveWIRE-programmet: å pusse opp en medtatt fotballbane i lokalsamfunnet i Morro da Mineira, en favela i Rio de Janeiro.

Under overflaten la vi ned rundt 200 kinetiske fliser, utviklet av Laurence. Disse flisene fanger opp energien generert av spillernes bevegelser, og kombinert med energien fra solpaneler har lokalbefolkningen nå en delvis fornybar kilde til elektrisitet som bidrar til å drive banens flomlys.

Finn ut mer om #makethefuture-initiativet

Mer i Om oss

Dette er oss

Finn ut mer om virksomheten vår og de ansatte, og hvordan vi vokste fra en liten butikk i London for nesten 200 år siden.

Dette gjør vi

Shell er et globalt konsern som består av energi- og petrokjemiselskaper. I Norge har vi omkring 700 ansatte.

Du kan også være interessert i

Fremtiden for energi

Vi bruker vår ekspertise, teknologi og innovasjon til å levere mer og renere energi for verdens voksende og blomstrende befolkning.

Make the future

We believe the answers to tomorrow’s energy challenges lie in the power of people’s ingenuity, and that together we can #makethefuture today.