To norske biler med til London og Shell Eco-marathon
mar. 02, 2016
Både NTNU og Høgskolen i Østfold er godt i gang med forberedelsene til årets europeiske utgave av Shell Eco-marathon, som tar plass i London i sommer. Mens NTNU finjusterer hydrogenbilen fra fjorårets konkurranse, bygger Høgskolen i Østfold en helt ny bil som skal gå på biodrivstoff.
I år flytter Shell Eco-marathon til London etter fire år i Rotterdam. 200 lag fra nesten 30 land skal møtes i Queen Elizabeth Olympic Park for konkurrere om å kjøre lengst mulig på minst mulig energiforbruk. Utfordringen krever innovative løsninger, kreativitet og samarbeid. Begge de norske lagene er meldt opp i klassen Urban Concept, som er for konseptbiler tilpasset normale veier. Disse bilene må blant annet ha fire hjul og vindusviskere.
Rekorden i Shell Eco-marathon står på 3,771 kilometer på tilsvarende én liter drivstoff. Dette er sammenlignbart med strekningen London-Roma og tilbake igjen. NTNU har tidligere slått verdensrekord i konkurransen, men det gjenstår å se om de norske lagene kan hevde seg i årets konkurranse, på en helt ny gatebane.
– De norske lagene har tradisjon for å gjøre det godt i Shell Eco-marathon, og har fått rykte på seg for å være svært profesjonelle og teknisk dyktige, forteller Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Norske Shell. – Å designe og bygge en høyteknologisk bil fra bunnen av er ingen enkel oppgave. Det er imponerende å se hvor mye energi studentene legger i prosjektene sine, og hvor mye tid de investerer. Samtidig er dette en mulighet til å få en helt unik praktisk erfaring, som jeg tror kan være veldig verdifull for deltakerne å ha med seg til videre studier eller arbeidslivet.
Med fokus på norsk natur og norske materialer
Teamet fra Høgskolen i Østfold deltok i fjorårets Shell Eco-marathon etter noen års pause, og fikk en respektabel 7. plass i sin klasse – med 119,1 kilometer på én liter drivstoff. I år er et nytt lag fra samme skole klare for dyst. En splitter ny bil med navnet «Varg» er under konstruksjon.
– I år satser vi spesielt på design, og har som ambisjon å vinne designprisen i London. Vårt konsept er inspirert av den norske ulven, og vår bil skal fremme norsk natur og vise hva Norge har å by på av materialer, forteller prosjektleder Ditte Yven.
Ikke bare skal bilen «Varg» bygges av norske materialer, men skal også kjøre på norsk bioetanol.
– Bærekraftighet og miljø er tema vi er opptatt av og som vi integrerer i prosjektet vårt. Gjennom å lage en bil av miljøvennlige materialer og som får energi fra et mer miljøvennlig drivstoff ønsker vi å demonstrere at det finnes gode alternativer for fremtidens mobilitetsløsninger, sier Yven.
Satser alt på hydrogen
NTNU og teamet DNV GL Fuel Fighter har tradisjonelt gjort det svært godt i Shell Eco-marathon og slo til og med verdensrekord tilbake i 2009 med en energieffektivitet som tilsvarte 1,246 km på én liter bensin.
Laget hadde også høye ambisjoner foran fjorårets konkurranse. De hadde videreutviklet sin elbil i klassen Prototype, og bygget en helt ny hydrogenbil for klassen Urban Concept. NTNU klarte 482,5 km/kwh med sin Prototype, men dessverre gikk ikke løpet helt etter forventningene for hydrogenbilen, som fikk motorproblemer og måtte returnere til Trondheim uten å ha fullført et eneste godkjent forsøk på banen.
I år har et nytt lag fra NTNU satt alle krefter inn for å videreutvikle og optimalisere den svært avanserte hydrogenbilen. Selv om bilen gjenbrukes, er de fleste deler og elementer enten nye eller blir videreutviklet.
– Vi har blant annet kjøpt nye motorer, og vi jobber nå med å vurdere brenselcellen som vi hadde en del problemer med i fjor. En ny brenselcelle-pakke er kostbart, så vi skal forsøke å identifisere problemene med den vi har og få fikset de, forteller Maria Christoffersen som er prosjektleder for NTNU-laget.
Trondheimslaget har også sterk fokus på design, og har hatt tegnekonkurranse gjennom sosiale medier - hvor vinnertegningen får pryde selve bilen.
– Hovedmålet vårt er å hevde oss i konkurransen, men vi satser i tillegg stort på off-track prisene i sikkerhet og design. Vi gleder oss veldig til å konkurrere i energieffektivitet i London og ikke minst til å treffe alle de andre teamene og se hva de har fått til, sier prosjektleder Maria Christoffersen.
Shell Eco-marathon er verdens største konkurranse i energi-effektivitet og har i over 30 år inspirert unge kloke hoder verden over til å designe og bygge ultra-effektive kjøretøy. Fra 30. juni til 3. juli vil over 200 studentlag fra nesten 30 land konkurrere i energieffektivitet på en gatebane i London. Den første europeiske utgaven av Shell Eco-maraton ble lansert i 1985. Da kjørte vinnerlaget 680 kilometer på en liter bensin. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien, og i dag bruker lagene en rekke forskjellige løsninger; som 3D-printere for å bygge bilene og alternative energiformer for drivstoff. Rekorden står på 3,771 kilometer på tilsvarende én liter drivstoff.