NTNU konkurrerer i Shell Eco-marathon med en egenutviklet aerodynamisk elbil av karbonfiber.

Etter nesten 12 måneder med hardt arbeid er laget DNV GL Fuel Fighter klare for å vise verden hva bilen deres er god for. Laget fra NTNU skal konkurrere i klassen for elektriske konseptbiler i den europeiske utgaven av Shell Eco-marathon.

Sivert Hatletveit fra Molde er prosjektleder for det norske laget, som har videreutviklet bilen fra fjorårets konkurranse. – Vi ønsker ikke bare å hevde oss i Shell Eco-marathon, men vi vil være med å forme fremtiden ved å bidra til å løse reelle utfordringer. Det har vært tidkrevende og mye arbeid, men det har også vært veldig kjekt å lære om lagarbeid og få god innsikt i alle disipliner, ikke bare mitt eget fagfelt, forteller Sivert, som snart er ferdigutdannet maskiningeniør.

Bilen er tilnærmet størrelsen på en ordinær personbil, men har en særdeles lav vekt da skroget er støpt i karbonfiber. Avansert maskinteknologi og et areadynamisk design skal bidra til at bilen er mest mulig miljøvennlig. – Vi har gjort mange endringer med bilen siden i fjor. Design på ratt og dashbord samt en del mekaniske deler har fått mye oppmerksomhet her nede i London, forteller Sivert.

Laget DNV GL Fuel Fighter består av 30 studenter innenfor forskjellige fagfelt; mekanisk, elektro, design, forskning og utvikling og markedsføring. For å bli godkjent for Shell Eco-marathon må bilen gjennom en streng teknisk og sikkerhetsmessig inspeksjon. Dette kan ofte være en tidkrevende prosess over flere dager, men det norske laget besto testene på under 4 timer. – At vi besto inspeksjonen så kjapt tror jeg er en rekord for oss, og noe som indikerer at vi kan ha en bra bil. Det at vi har videreutviklet bilen fra i fjor fremfor å bygge en fra bunnen av, kombinert med at flere av lagmedlemmene er med for andre året på rad, tror jeg kan være en fordel for oss, forteller en håpefull Sivert, som var lagets bilfører i 2017-konkurransen.

Sivert Hatletveit, prosjektleder i DNV GL Fuel Fighter.

I dag har det norske laget testet bilen på den 970 meter lange gatebanen i London. I konkurransen, som sparkes i gang i morgen, må bilene kjøre 15 runder, på under 35 minutter. Tusenvis av studenter er med i årets Shell Eco-marathon og konkurransen er tøff.

– Den nye banen byr på nye utfordringer. Den er mindre enn i fjor og slik blir det flere biler på banen samtidig, derfor må vi ha en kjørestrategi som ligner mer på bykjøring. I tillegg er det to skarpe svinger hvor vi må tilpasse farten deretter. Vår strategi er å sikre oss et godkjent resultat først, deretter kan vi eksperimentere litt for å tøye grensene så langt vi kan, forteller Sivert. Lagene får opptil fire forsøk i konkurransen og det er det beste resultatet som teller.

I fjorårets Shell Eco-marathon tok det franske laget Microjoule-La Joliverie førsteplassen i sin klasse når de gjennomførte 2503.9 km/l – sammenlignbart med distansen London-Marseille tur-retur, på tilsvarende 1 liter drivstoff.

– Shell Eco-marathon er vitenskap, teknologi og ingeniørkunst på sitt beste. Selv om resultater ikke kan sammenlignes fra år-til-år på grunn av endringer kjøreforhold og bane, ser vi at studentene hele tiden strekker grensene for hva de kan få til. Det norske laget fra NTNU er kjent for å være svært profesjonelle og teknisk kompetente. De slo verdensrekord i 2009 og det hadde vært gøy med et realt come-back i år, men uansett hva resultatet blir har de all grunn til å være stolte av hva de har fått til, sier Alice Bergfall, Norske Shells representant i London.

I over 30 år har Shell utfordret studenter verden over til å utvikle, designe og bygge biler som skal kunne kjøre lengst mulig – på minst mulig energi. Shell Eco-marathon er selve hjertet av Make the Future-festivalen, som tar plass i Queen Elizabeth Park for tredje året på rad.

Om Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon en global konkurranse som gir realfagstudenter muligheten til å omsette teori til praksis gjennom å utvikle, bygge og teste ultra-energieffektive kjøretøy. Den årlige studentkonkurransen tar plass i Asia, Amerika og Europe. De lagene som leverer de beste resultatene i de regionale konkurransene går videre til Driver’s World Championship – hvor de konkurrerer mot lag fra hele verden. Ideen til Shell Eco-marathon ble født i 1939, da forskere ved Shells labaratorium in USA hadde en vennskapelig konkurranse om hvem som kunne nå lengst på en liter drivstoff. I 1985 ble den første offisielle Shell Eco-marathon avholdt i Frankrike. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien og i dag bruker lagene en rekke forskjellige avanserte løsninger samt grønnere energiformer.

For mer informasjon om Shell Eco-marathon, besøk nettsiden eller se siste nytt om konkurransen på Facebook eller Twitter.