I konkurransen, som går ut på å kjøre lengst mulig på minst mulig energi, kom NTNU på en solid femteplass i sin klasse når de demonstrerte 181 km/kWh med sin splitter nye elbil. Studentlaget forteller i en pressemelding at dette er det beste kjente resultatet av en norskbygd bil, og at en Tesla modell S til sammenligning har en effektivitet på 5 km/kWh.

- Resultatet er ikke dårlig, men ut ifra simuleringer gjort på forhånd antok vi et mye bedre resultat og hadde kanskje nådd helt til topps dersom alt hadde fungert slik det skulle. Det er jo litt skuffende for årets team når vi vet hva bilen er god for, men det gir neste års team gode muligheter med mer tid til finjustering, forteller Eirik Furuholmen, prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.

NTNU har en lang tradisjon i Shell Eco-marathon og kan vise til mange sterke resultater opp igjennom årene. Laget sikter på å videreutvikle bilen for å konkurrere i klassen for autonom kjøring neste år.

Gjev pris

Til tross for et imponerende resultat, var laget fra Trondheim litt skuffet over å ikke nå helt til topps. Gleden var derfor desto større da de ble tildelt prisen for Beste «Urban Concept» bildesign – i konkurranse med over 40 biler fra hele Europa. Designprisen tildeles laget med den best utviklede bilen i konkurransen og har fokus på både tekniske områder som aerodynamikk, struktur og materialer, samt estetikk, ergonomi og miljøvennlighet.

- Mens selve konkurransen kan ha flaks og uflaks, er denne prisen et tydelig mål på hvor bra både utviklingen av bilen og teamet i seg selv har vært i år, sier Eirik Furuholmen.

NTNU-teamet startet planleggingen av bilen allerede i 2017, mens selve produksjonen ble iverksatt i 2019. Målet var hele tiden å skape en bil for fremtiden, og den ble realisert igjennom et tett samarbeid mellom studenter fra ulike fagfelt som design, produktutvikling, elektronisk systemdesign og kybernetikk.

Les mer om laget DNV GL Fuel Fighter på deres egen blogg.

Om Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon en global konkurranse som gir realfagstudenter muligheten til å omsette teori til praksis gjennom å utvikle, bygge og teste ultra-energieffektive kjøretøy. Den årlige studentkonkurransen tar plass i Asia, Amerika og Europe. De lagene som leverer de beste resultatene i de regionale konkurransene går videre til Driver’s World Championship – hvor de konkurrerer mot lag fra hele verden. Ideen til Shell Eco-marathon ble født i 1939, da forskere ved Shells laboratorium in USA hadde en vennskapelig konkurranse om hvem som kunne nå lengst på en liter drivstoff. I 1985 ble den første offisielle Shell Eco-marathon avholdt i Frankrike. Konkurransen har utviklet seg i trinn med teknologien og i dag bruker lagene en rekke forskjellige avanserte løsninger samt også grønnere energiformer. 

Klikk her for mer informasjon om Shell Eco-marathon.