Hopp til hovedinnholdet

Fremtidens fartøy er allerede i bruk

– Vi overvåker både havbunnen, reservoaret og de mellomliggende lagene. Teknologien gir oss innsikt som er helt avgjørende for videreutvikling av feltet, sier geomatiker Egil Syre.

Egil følger operasjonene med Shells ubemannede fartøy tett.
Egil følger operasjonene med Shells ubemannede fartøy tett.

Ormen Lange er et av Norges viktigste gassfelt, og har vært en viktig arena for å ta i bruk ny teknologi, som banebrytende overvåkingssystemer. Shell har sammen med partnerne valgt å implementere ny teknologi for å overvåke havbunnen og undergrunnen med mål om å ta bedre beslutninger, redusere risiko og å støtte teknologiutvikling som kan komme andre til gode.

Presis overvåkning

Shell kombinerer ulike målemetoder for å kartlegge utviklingen i og rundt Ormen Lange-reservoaret. Det handler om å forstå hvordan feltet endrer seg over tid, slik som å oppdage når vann trenger inn i reservoaret.

– Vi bruker seismikk, gravitasjonsmålinger, trykksensorer og tidevannsmålere. Utstyret er ekstremt presist, og sammen med feltmodeller gir det oss et detaljert bilde av endringer over tid, forklarer Egil.

I tillegg til periodiske målinger, er det også installert permanente sensorer, som måler tilstanden på havbunnen. Minst én gang i året hentes disse dataene opp, noe som gir en trygghet i at feltet utvikler seg som forventet.

Ubemannet og utslippsfritt

Et av de mest innovative grepene Shell har gjort, er bruken av en liten, ubemannet overflatebåt - en såkalt USV (Uncrewed Surface Vessel) - for å hente data fra havbunnen.

– Båten er bare 4,5 meter lang, elektrisk drevet og går over 120 kilometer ut til feltet. Fra denne laster vi ned dataene fra sensorene på sjøbunnen ved akustisk kommunikasjon, forteller Egil engasjert.

Den første ubemannede båten ble anvendt i 2020, da Covid19-bølgen sto på som verst og de fleste jobbet fra hjemmekontor. Båten styres trygt fra operatører på land, og eliminerer behovet for store fartøy med mannskap – noe som både reduserer utslipp, kostnader og eksponering.

Høsten 2025 tok Shell sammen kontraktøren Reach Subsea i bruk et større ubemannet fartøy på feltet. Båten, Reach Remote 1, er den første USV’en som har en såkalt «arbeidsklasse-ROV», det vil si en fjernstyrt undervannsfarkost som kan utføre komplekst arbeid på sjøbunnen. Operasjonen var en av de første kampanjene av sitt slag i verden, med en varighet på rundt 30 dager og hele 300 dykk.

– Disse målingene er svært komplekse, og utført med veldig sensitivt utstyr. Det er bare tre år siden vi først begynte å snakke om å kunne gjøre dette uten å sende mennesker til sjøs. Jeg er imponert over hvor fort utviklingen har gått, og gleder meg til å jobbe videre med dette, sier Egil.

"Jeg er imponert over hvor fort utviklingen har gått, og gleder meg til å jobbe videre."

Egil Syre, geomatiker

Samspill med leverandørene

Shell og lisenspartnerne har valgt å samarbeide tett med leverandørindustrien for bygge opp neste generasjons løsninger for bransjen, og har valgt å gi leverandørene tillitt og spillerom til å komme fram til gode løsninger. Det gir rom for rask teknologiutvikling, og har gjort Ormen Lange til en katalysator for innovasjon.

– Leverandørene kommer raskt opp med gode løsninger, og teknologien beveger seg fort. Vi har alltid vært langt fremme innen overvåkingsteknologi, og nå ser vi at en ny generasjon fartøy og systemer vokser frem. Samarbeidet med leverandørene er preget av tillit og felles mål, sier Egil. – Det er veldig spennende å få være med på!

Dataene som samles inn på Ormen Lange, spiller en viktig rolle for feltets fremtidige utvikling.

– Informasjonen kan brukes til å planlegge nye brønner eller endre produksjonsstrategier. Dette er store beslutninger for feltet. Vi ser også på muligheten for å bruke samme teknologi til annet arbeid, som inspeksjon av offshore-infrastruktur, sier Egil.