Northern Lights investerer i kapasitetsutvidelse med ny kommersiell avtale
Stockholm Exergi blir første kunde for ny kapasitet

I dag kunngjorde Shell, sammen med JV-partnerne Equinor og TotalEnergies, en endelig investeringsbeslutning for fase to av Northern Lights karbontransport- og lagringsprosjektet. Utvidelsen tar sikte på å mer enn tredoble den årlige kapasiteten for transport og lagring av CO2, til minst 5 millioner tonn per år. Dette kan sammenlignes med mer enn 10 prosent av de årlige CO₂-utslippene i Norge. 1
Northern Lights – verdens første prosjekt som tilbyr kommersiell CO₂-lagring på tvers av landegrenser – inkluderer transport av CO₂ fra industrianlegg i Europa, for permanent og sikker lagring 2.600 meter under havbunnen i den norske delen av Nordsjøen.
Bygging på land for første fase av prosjektet startet i 2021. Anlegget i Øygarden ble ferdigstilt for drift i fjor og den første CO2-injeksjonen forventes i 2025. Stockholm Exergi har bestilt en betydelig del av den ekstra tilgjengelige kapasiteten i fase to.

- Dette er et attraktivt tilbud for europeisk industri som vil redusere sine utslipp. Norsk sokkel har stor CO₂-lagringskapasitet og industrien vår har evnen og ekspertisen til å bygge og drifte CO₂-transport og lagring i stor skala. Jeg er veldig stolt over hvordan Shell-ansatte bruker sin erfaring og kompetanse fra våre globale CCS-prosjekter, marine operasjoner og vår oppstrømsvirksomhet til å bidra aktivt inn i Northern Lights, sier administrerende direktør i A/S Norske Shell, Marianne Olsnes.
- Karbonfangst og lagring bidrar til å hjelpe samfunnet mot netto nullutslipp. Northern Lights er et flott eksempel på hva som kan oppnås når industrien jobber sammen med myndigheter og kunder for å utnytte potensialet i karbonfangst og lagring (CCS). Fase to av Northern Lights er en viktig milepæl når det gjelder CCS og å hjelpe våre kunder i sektorer som er vanskelige å avkarbonisere. For Shell er Northern Lights en viktig del av vårt integrerte tilbud til våre kunder og bygger på flere tiår med erfaring med å utvikle CCS-prosjekter over hele verden, sier Huibert Vigeveno, Shells internasjonale direktør for nedstrøm, fornybar og nye energiløsninger.

Bakgrunn:
A/S Norske Shell er en av tre likeverdige eiere av Northern Lights JV DA, sammen med Equinor og TotalEnergies.
Svenske Stockholm Exergi blir den tredje kommersielle kunden som bestiller kapasitet i Northern Lights, etter Yara Sluiskil i Nederland og Ørsted i Danmark. Heidelberg Materials’ sementfabrikk i Brevik forventes å levere den første lasten med CO₂ til Northern Lights-anlegget i 2025.
Shell ledet utviklingen av verdens første CO₂-lasteskip for storskala transport av flytende karbondioksid: Northern Pioneer og Northern Pathfinder. Disse er de første i sitt slag og er designet for å transportere opptil 7 500 m³ flytende CO₂ fra fangststeder over hele Europa til CO₂-mottaksterminalen som er bygd i Øygarden av Northern Lights JV.
Shell har internasjonal erfaring med å utvikle CCS-prosjekter. I tillegg til Northern Lights har Shells to CCS-prosjekter i drift og flere i utvikling.
Les mer: www.shell.com/ccs
Karbonfangst og lagring (CCS) er en kombinasjon av teknologier som fanger, transporterer og lagrer karbondioksid (CO₂) trygt og permanent dypt under jorden, og forhindrer utslipp til atmosfæren.
English Version
Northern Lights invests in capacity expansion with new commercial agreement
Northern Lights invests in capacity expansion with new commercial agreement
March 27, 2025
Stockholm Exergi is the first customer to sign up for added CO₂ storage capacity
Today, Shell, alongside its JV partners Equinor and TotalEnergies, announced a Final Investment Decision (FID) for phase two of the Northern Lights carbon transport and storage project. The expansion aims to more than triple the annual CO₂ injection capacity at the facilities in Øygarden, Norway, to at least 5 million tonnes per annum (mtpa), which is comparable to more than 10% of the annual CO₂ equivalent emissions in Norway.2
Northern Lights – the world’s first project to offer cross-border commercial CO₂ storage – includes the transportation of CO₂ from industrial plants across Europe, for permanent and safe storage 2,600 meters beneath the seabed in the Norwegian North Sea.
Onshore construction for the first phase of the project started in 2021. It is part of the state funded “Longship project”. Northern Lights construction in Øygarden concluded late last year and the first customer injection of CO₂ is expected in 2025. Stockholm Exergi have booked a substantial amount of the added available capacity in phase two.
Managing Director in A/S Norske Shell, Marianne Olsnes, said: “The expanded storage capacity of the Northern Lights site provides an attractive offering for European industrial emitters who might otherwise struggle to decarbonise. Norway possesses a vast amount of CO₂ storage capacity and has a highly skilled industry workforce with capability and capacity to build and operate CO₂ transport and storage at scale. I am very proud of the way Shell staff are actively contributing to Northern Lights, utilising experience and expertise both from our global CCS projects and shipping operations, and our upstream business.”
Huibert Vigeveno, Shell Downstream, Renewables and Energy Solutions Director, said: “Carbon capture and storage has a role to play in helping society progress towards net-zero emissions. Northern Lights is a great example of what can be achieved when industry works together with governments and customers to unlock the potential of CCS. Proceeding with phase two of Northern Lights is another key milestone when it comes to CCS and helping our customers in hard-to-abate sectors to decarbonise. For Shell, Northern Lights is an important part of our integrated offer to our customers and builds on our decades of experience developing CCS projects around the globe.”
Link to Northern Lights JV press release
Notes to editors
A/S Norske Shell is one of three equal owners in Northern Lights JV DA, a registered, incorporated General Partnership with Shared Liability (DA) together with Equinor and, TotalEnergies.
Swedish Stockholm Exergi will be the third commercial customer to book capacity in Northern Lights, following Yara Sluiskil in the Netherlands and Ørsted in Denmark. Heidelberg Materials’ cement factory in Brevik, Norway, is expected to deliver the first cargo of CO₂ to the Northern Lights site in 2025.
Shell is the lead developer of the world’s first liquid CO₂ carriers for large-scale carbon capture and storage: the Northern Pioneer and the Northern Pathfinder. These innovative vessels are the first of their kind and are designed to transport up to 7,500 m³ of liquefied CO₂ from capture sites across Europe to the CO₂ receiving terminal set up by the Northern Lights JV.
Shell also brings to the JV experience in developing CCS projects around the globe. Including Northern Lights, Shell has three CCS projects in operation and several more in development. More: www.shell.com/ccs.
Carbon capture and storage, or CCS, is a combination of technologies that capture, transport and store carbon dioxide (CO₂) safely and permanently deep underground, preventing its release into the atmosphere.
1 I følge tall fra Statistisk Sentralbyrå: Norges CO₂ ekvivalent utslipp til luft var 46,7 millioner tonn i 2023.
2 According to Statistics Norway, the CO₂ equivalent emissions to air for Norway in 2023 were 46.7 million tonnes.