Northern Lights - samarbeid og innovasjon i praksis
Prosjektet er verdens første i sitt slag. Ambisjonen er å skape et marked for industrielle kunder som ønsker sikker og permanent lagring av CO₂ som ellers ville gått til atmosfæren.
Fakta om Northern Lights
2600 meter
Dybden på reservoaret der CO₂ lagres under havbunnen
5 millioner tonn
CO₂-injeksjonskapasitet per år, inkl. fase 2-utvidelsen
5 kunder
har reservert lagringskapasitet
Shell har sammen med TotalEnergies og Equinor utviklet og satt i drift CO₂-terminalen i Øygarden, i Vestland fylke. Northern Lights skal bidra til å redusere klimagassutslipp gjennom å tilby CO₂-frakt og lagring som en tjeneste. CO₂ fra fangstanlegg hos kunder transporteres med skip til mottaksanlegget for mellomlagring. Derfra sendes den i rør til et reservoar 2600 meter, omtrent 10 mil vest for Øygarden, hvor den lagres permanent.
Northern Lights ble offisielt åpnet våren 2025. I mars 2025 kunngjorde eierne en endelig investeringsbeslutning for utvidelse av lagringskapasiteten fra 1,5 til minst 5 millioner tonn CO₂ per år – tilsvarende mer enn 10 % av Norges totale CO₂-utslipp året før.
Shell bidrar med kompetanse, teknologi og infrastruktur.

Infrastruktur
Northern Lights kan betegnes som verdens første grensekryssende, åpne infrastruktur for transport og lagring av CO₂, noe som nå gir selskaper i Europa muligheten til å lagre CO₂ permanent og sikkert. Utbyggingen på land og til havs omfatter mottaksterminal med lagertanker, pumpesystem, kontrollsenter og undervannsinstallasjoner. I tillegg tilbyr Northern Lights kundene frakt av CO₂ fra kunder med spesialbygde skip.
Prosjektet er en del av Norges klimasatsing og støttes av staten som en del av Langskip-prosjektet.
Intensjonen med Langskip er å etablere en fullskala verdikjede for karbonfangst og -lagring (CCS).

Transport og kunder
CO₂ blir fanget og gjort flytende ved de industrielle utslippskildene, deretter transporteres den med skip til mottaksterminalen i Øygarden, og pumpes deretter ned i reservoaret. Dette reservoaret ligger cirka 2600 meter under havbunnen.
Sjøtransporten foregår med Northern Lights’ to nye, spesialbygde skip; Northern Pioneer og Northern Pathfinder. Begge skipene er designet for å transportere flytende CO₂ fra fangstanlegg til lagringsstedene under havbunnen i Nordsjøen. Den første lastingen av CO₂ ble utført fra Heidelberg Materials i Brevik, sommeren 2025. Flere skip bygges for å dekke transportbehovet til kunder som arbeider med å utvikle sine fangstanlegg.
Fremtidige leveranser vil komme fra Hafslund Celsio på Klemetsrud i Oslo, Yaras gjødselfabrikk i Sluiskil i Nederland, og bioenergianlegg høs Ørsted i Danmark og Stockholm Exergi i Sverige.
Transport og kunder
Aksel Plener er driftssjef for Northern Lights CCS i Øygarden, verdens første kommersielle tilbyder av fangst og lagring av CO2.