Vanlige spørsmål – erfarne fagfolk
Her kan du lese om hvordan du søker på en stilling hos Shell.
-
Min søknad
Jeg får en feilmelding som sier «Vi finner ikke e-postadressen og passordet i systemet»
Hvis du er sikker på at du har opprettet konto, klikk på koblingen «Glemt passordet?». Karrierenettstedet ble flyttet til et nytt system i årsskiftet 2013/2014. Hvis du ikke har brukt nettstedet på en stund, kan det hende du må opprette en ny konto.
Jeg har glemt påloggingsinformasjonen / trenger å tilbakestille passordet
Hvis påloggingsinformasjonen ikke lenger fungerer, eller du ikke husker den, klikker du på koblingen «Glemt passordet?» på påloggingssiden. Det vil da bli sendt en e-postmelding til den registrerte e-postadressen med en kobling du kan klikke på for å tilbakestille passordet.
Vær oppmerksom på at koblingen bare er aktiv i tre timer.Hvis du ikke mottar noen e-post, sjekk filtrene/innstillingene for søppelpost i e-postprogrammet, det kan hende de blokkerer for meldinger fra systemet vårt.
Hvordan sjekker jeg statusen for søknaden?
Når du har logget på kontoen, klikker du på koblingen «Søknadsstatus» for å vise status for søknaden.
Hvordan fjerner jeg opplysningene mine fra Shells database?
For at vi skal kunne slette opplysningene dine fra databasen, må du sende oss følgende:
- Navnet du registrerte deg med.
- E-postadressen du registrerte deg med.
Når vi har denne informasjonen, kan vi slette opplysningene dine fra databasen. Hvis du ikke sender oss informasjonen ovenfor, kan det hende at vi på grunn av datavernet ikke kan slette opplysningene dine.Kontakt oss.
Stillingen jeg søkte på er ikke lenger utlyst. Hvorfor?
Hvis du ikke ser stillingen du har søkt på, er det mest sannsynlig fordi søknadsfristen har utløpt. Vær oppmerksom på at Shell forbeholder seg retten til å fjerne stillingsutlysningene før den annonserte søknadsfristen, hvis det er nødvendig. Vi anbefaler at du logger på kontoen og aktiverer e-postvarsling via jobbvarslingstjenesten, slik at du blir varslet hvis det utlyses nye stillinger i foretrukne felt og foretrukne steder. Vi anbefaler at du sender inne søknaden tidlig og i god tid før søknadsfristen.
-
Utvelgelseskriterier
Jeg har teknisk bakgrunn, kan jeg likevel søke på en kommersiell stilling?
Det kommer an på hvilken stilling du er interessert i. Mange tekniske stillinger krever at du har erfaring fra tilsvarende jobber og arbeidsmiljøer, mens andre ikke krever noen særlig erfaring. De fleste av våre kommersielle stillinger krever generelle forretningskunnskaper, ikke spesifikk erfaring fra energiindustrien.
Må jeg har erfaring fra energiindustrien for å jobbe i Shell?
Det kommer an på hvilken stilling du er interessert i. Mange tekniske stillinger krever at du har erfaring fra tilsvarende jobber og arbeidsmiljøer, mens andre ikke krever noen særlig erfaring. De fleste av våre kommersielle stillinger krever generelle forretningskunnskaper, ikke spesifikk erfaring fra energiindustrien.
Må jeg ha en grad for å jobbe i Shell?
Det kommer an på hvilken rolle og hvilket nivå du er interessert i. Hvis stillingen krever at du har en grad, står det som oftest oppgitt i stillingsbeskrivelsen. En kandidat som ikke har en grad, kan imidlertid bli vurdert til en ledig stilling hvis kandidaten kan dokumentere at han eller hun har den nødvendige erfaringen.
-
Diverse
Hvordan søker jeg på jobber i Shell?
Hvis du vil søke på jobb hos oss, må du gå til jobbsøkemotoren og se hvilke stillinger som er ledige. Hvordan du søker, står oppgitt i stillingsbeskrivelsen.
Hvor lang tid tar det fra jeg søker til jeg hører fra dere?
Du vil få en bekreftelse på at søknaden er mottatt innen 48 timer. En gang i løpet av de følgende to ukene vil du motta nærmere informasjon om hvilken status søknaden har.
Hva menes med «fagperson»?
Stillinger for fagpersoner er rettet mot personer med et varierende kompetansenivå. Dette omfatter alle ansiennitetsnivåer.
Hvorfor arrangeres et virtuelt intervju?
Hvis intervjuerne og søkerne ikke er på samme sted, arrangeres et virtuelt intervju i stedet for et møte ansikt til ansikt, for den siste vurderingen.
Hvordan er det virtuelle intervjuet forskjellig fra et intervju ansikt til ansikt?
Det virtuelle intervjuet er bare en digital versjon av et intervju med begge parter i samme rom. Vurderingsmetoden er den samme i begge tilfellene, og ingen av måtene gir noen fordeler for søkeren. Stort sett er det et spørsmål om hva som er enklest, når intervjuerne og søkerne ikke er på samme sted.
-
Ledige stillinger
Jeg finner ingen relevante stillinger på nettstedet, kan jeg likevel sende inn en søknad?
Vi tar ikke lenger imot åpne søknader. Hvis det for øyeblikket ikke er noen ledige stillinger som passer for deg, anbefaler vi at du oppretter en konto, logger på og aktiverer e-postvarsling via jobbvarslingstjenesten. Du vil da bli varslet hvis det utlyses nye stillinger i ditt foretrukne felt og din foretrukne plassering.
Søknaden min ble avslått, kan jeg få en begrunnelse?
På grunn av det store antallet søkere kan vi dessverre ikke gi individuelle tilbakemeldinger på søknadene på dette stadiet i rekrutteringsprosessen. Vi vurderer søknadene ut fra bestemte kvaliteter som vi har vurdert å være viktige for en vellykket karriere i Shell. Du finner en detaljert beskrivelse av disse kvalitetene i delen «Det vi ser etter» på nettstedet.
Hva slags stillinger er tilgjengelige?
Vi tilbyr en rekke stillinger innenfor mange forskjellige tekniske og kommersielle felt. Nøyaktig hvilke stillinger dette er, varierer fra år til år og med virksomheten som utføres i det enkelte land.
Vi anbefaler at du bruker jobbsøk eller våre forskjellige varslingsmetoder for å holde deg oppdatert om ledige stillinger.
Mer i Karrierer
Jobbsøk for fagpersoner
Utforsk karrieremuligheter og finn ut hva Shell kan tilby deg.
Søknadsprosess for fagpersoner
Finn stillinger som passer til din erfaring og dine kvalifikasjoner, og send inn søknad på nett.